Omschrijving project

Het Uitvoeringsplan is tot stand gekomen met behulp van de inwoners van Beekdaelen, de stakeholders zoals de stichting Wandelnet, de Fietsersbond, de politie en Veilig Verkeer Nederland, de gemeentelijke teams en de fracties van de gemeenteraad. Het Uitvoeringsplan Verkeer is in overleg met het team financiën geprioriteerd naar de financiële mogelijkheden van de gemeente.

Stand van zaken stoplicht

G

Stand van zaken

In het jaarplan 2023 van het uitvoeringsprogramma verkeer zijn de volgende ontwikkelingen en wegen opgenomen.

Het onderzoek sluipverkeer Kamp, school-thuis route Merkelbeek, de bebouwde komgrenzen Beekdaelen, verkeersmaatregelen Beijlkensweg, Boschweg - Eijkenderweg, Heiberg, Wijnandsraderweg, Maastrichterweg en Brunssumerstraat. Verder wordt samen met de gemeente Heerlen  en de bewoners van de Hommerterweg een pilot uitgewerkt om de Hommerterweg af te waarderen naar 30 km/u. De zogenaamde Gebiedsontsluitingsweg GOW 30 km/u.

Samen met een afvaardiging van bewoners uit Vaesrade zijn we gestart met de inventarisatie van de tijdelijke verkeersmaatregelen, dit conform de toezegging van de wethouder aan uw raad.

De afwaardering van de Mesweg 30km/u wordt binnenkort aanbesteed.

Aansluitend zijn gesprekken met bewoners van de Diepestraat gestart om deze  weg af te waarderen naar 30 en 60 km/u.

De afwaardering van de Schoolstraat-Klimmender weg (30 en 60 km/u) start in november met de uitvoering van de  eerste fase.

De wegvakken Molenweg-Brommelen zijn gereed en de eerste verkeersmetingen zijn positief en voldoen aan de verwachtingen. De gesprekken met de bewoners uit Swier worden opgepakt om de mogelijke verkeersmaatregelen te bezien.

De Bekerbaan buiten de bebouwde kom is afgewaardeerd naar 60 km/u en opnieuw ingericht.

De Provincialeweg tussen Schimmert en Meerssen is afgewaardeerd naar 60 km/u en opnieuw ingericht.

Tot slot wordt in Parkstadverband gekeken naar een aanvullende aanpak om het aantal fietsongevallen te verminderen en het fietsgebruik te stimuleren..