2. Financiële rapportage

2.1 Ontwikkeling begrotingsbeeld

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk wordt allereerst een samenvatting gegeven van de ontwikkeling van het begrotingsresultaat 2025-2028 (paragraaf 2.1). Dat begrotingsresultaat verandert in hoofdzaak door de budgetbijstellingen waarover in deze burap wordt gerapporteerd. De belangrijkste staan samengevat in paragraaf 2.2. In paragraaf 2.3 wordt de raad voorgesteld akkoord te gaan met de votering van een aantal kredieten. In hoofdstuk 3 worden de bijstellingen per programma toegelicht.

Begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Begrotingsresultaat

In november 2024 heeft uw raad de begroting 2025 vastgesteld. Het saldo van deze begroting is nihil voor het jaar 2025. Daar was echter wel een aanwending van de algemene reserve voor nodig van € 1,3 miljoen. In 2028 bedraagt het positieve saldo € 590 duizend. 

Na vaststelling van de begroting is een aantal begrotingswijzingen doorgevoerd, die leiden tot een bijgesteld resultaat van € 456 duizend positief in 2025 en een positief resultaat van afgerond € 633 duizend in 2028. Het resultaat van de begroting 2025 inclusief de effecten van de begrotingswijzigingen tot en met juli 2025 vormen het startpunt van de 1e bestuursrapportage 2025.

De bestuursrapportage zelf leidt tot een positieve bijstelling in de jaren 2025-2028. Het resultaat na de bijstellingen die zijn vermeld in deze burap bedraagt in 2025 € 2,2 miljoen positief en daalt tot een bedrag van afgerond € 1,4 miljoen positief in 2028. 

Als gevolg van de positieve mutaties van de voorliggende burap kan de bij de begroting 2025 geraamde aanwending van de algemene reserve komen te vervallen.

In de onderstaande tabel treft u een samenvatting aan van de ontwikkeling van het resultaat (bedragen in duizenden euro's). 

Ontwikkeling begrotingsresultaat Bedragen (in duizenden euro's)
2025 2026 2027 2028
Resultaat begroting 2025 0 -590 41 590
Wijziging (meerjaren)begroting raadsvergadering december t/m juli 456 27 31 43
Bijgesteld resultaat (startpunt 1e burap 2025) 456 -563 72 633
Bijstellingen 1e burap 2025 1.723 45 463 722
Bijgesteld resultaat 2.179 -518 534 1.355

2.2 Belangrijkste budgetbijstellingen

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting

In de onderstaande tabel treft u een samenvatting aan van de bijstellingen die plaatsvinden in deze bestuursrapportage. In de samenvatting worden alleen de bijstellingen vermeld van € 100.000 of meer. Ook worden alleen de mutaties vermeld die ook daadwerkelijk van invloed zijn op het begrotingsresultaat 2025 en verder. De volgnummers in de eerste kolom van de tabel corresponderen met de toelichtingnummers in hoofdstuk 3 van deze burap.  

Nr. Omschrijving Bedrag (in duizenden euro's)
2025 2026 2027 2028
5 Middelen voor opvang Oekraïners 949 0 0 0
7 Inkomensafhankelijke eigen bijdrage WMO 0 -250 0 0
8 Bijdrage SESS -200 -200 -200 -200
9 WOZL/WSP 133 0 0 0
11 Vervallen toevoeging aan voorziening gebouwen niet in MJOP 0 0 0 173
21 Tiny House project 128 0 0 0
24 Algemene Uitkering 1.761 605 672 774
25 Te oormerken middelen AU -564 0 0 0
26 Dividend 547 0 0 0
29 ICT -226 -70 -63 -63
32 Vrijval reserve noodfonds energiecrisis 412 0 0 0
33 Terugdraaien inzet algemene reserve tbv tekort 2025 -1.307 0 0 0
div Afschrijvingslasten t.l.v. exploitatie 229 -25 -30 -20
Overige lasten en baten -139 -16 84 57
Totale bijstelling programma 1.723 45 463 722

In het vervolg van dit hoofdstuk wordt de begrotingsbijstelling van de eerste bestuursrapportage per programma toegelicht. In de nu volgende tabel volgt, ter informatie, een samenvatting van de wijzigingen per programma .

Programma Bedrag (in duizenden euro's)
2025 2026 2027 2028
Inwoners, bestuur en veiligheid -54 0 10 10
Sociale leefomgeving -270 -1.539 -1.183 -1.010
Fysieke leefomgeving 229 -17 15 -6
Bestuurlijke samenwerking en financiën 1.818 1.600 1.621 1.728
Totale bijstelling programma 1.723 45 463 722

2.3 Kredieten

Uitgangspunten financiële verordening inzake nieuw beleid

Terug naar navigatie - Uitgangspunten financiële verordening inzake nieuw beleid

In de financiële verordening is aangegeven onder welke condities kredietvoteringen mogen landen in de buraps, maar ook wanneer dat niet mag en aparte raadsvoorstellen moeten worden aangeboden.

Onderstaand tref u een samenvatting aan van de belangrijkste uitgangspunten die in de financiële verordening zijn opgenomen:

Omvang en aard Te volgen procedure
Nieuwe investeringen Via begroting of via een apart raadsvoorstel 
Aanvullende investeringen (aanvullende plannen) > € 30.000 Via begroting of via een apart raadsvoorstel
Aanvullende investeringen (aanvullende plannen) < € 30.000     Via burap, begroting of via een apart raadsvoorstel
Overschrijdingen (geen nieuwe of aanvullende plannen) > 50.000 Vooraf raad informeren via een raadsinformatiebrief inclusief de procedure van wensen en bedenkingen

Overschrijdingen (geen nieuwe of aanvullende plannen) tussen € 30.000 en € 50.000

Vooraf raad informeren via een raadsinformatiebrief
Overschrijdingen (geen nieuwe of aanvullende plannen) tussen < € 30.000 Raad informeren in de eerstvolgende burap

Naast de bovenstaande drempelbedragen uit de financiële verordening zijn met de raad apart afspraken gemaakt voor wat betreft overschrijdingen die het gevolg zijn van exorbitante prijsstijgingen: 

Omvang en aard Te volgen procedure
Overschrijdingen puur agv exorbitante prijsstijgingen die minder bedragen dan 30% van het oorspronkelijke krediet Raad wordt achteraf geïnformeerd
Overschrijdingen puur agv exorbitante prijsstijgingen die meer bedragen dan 30% van het oorspronkelijke krediet    Vooraf raad informeren via een raadsinformatiebrief

Op korte termijn wordt de financiële verordening aangepast zodat de regels compacter en overzichtelijker worden.

Kredietvoteringen

Terug naar navigatie - Kredietvoteringen

Voorbereidingskrediet t.b.v. BP Roode Beek € 12,3 duizend

Reeds geruime tijd is de ontwikkeling van het intergemeentelijke bedrijventerrein Rode Beek, samen met de gemeente Brunssum, een ontwikkeling die wordt nagestreefd. Dit relatief kleine bedrijventerrein van 30.000 m2 sluit aan op de Brunssumse bedrijventerreinen Haefland en Molenvaart. Gelet op de komst van de buitenring en de vraag hoe het tracé van de buitenring zou komen te liggen, zat dit dossier om die reden lange tijd “op slot”. Vervolgens had de gemeente Onderbanken als rechtsvoorganger en daarna de gemeente Beekdaelen te maken met juridische procedures met het ministerie van defensie inzake het intekenen van een invliegfunnel (relatie met het zogenoemde dossier AWACS). Wel zijn, voordat deze juridische procedures begonnen (vanaf 2018), al vanaf 2008 diverse kosten gemaakt om te komen tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein (dit betrof kosten voor ontwikkeling bestemmingsplan, archeologie- en andere onderzoeken).

Met de ondertekening van de zogenoemde afspraken op hoofdlijnen op 7 februari 2025 is door de partijen aangegeven dat zij het belangrijk vinden dat de ontwikkeling van het bedrijventerrein kan worden doorgezet en worden er bij deze wijziging van het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) geen juridische procedures meer gevolgd. 

De reeds gemaakte kosten zijn zowel gemaakt door de gemeente Brunssum en de gemeente Beekdaelen (en voorganger) en dienen op basis van de grootte van het terrein (Beekdaelen omvat meer dan 80 % van het terrein en betaalt om die reden dit percentage van de kosten) te worden verrekend. Diverse kosten die te maken hadden met archeologisch onderzoek zijn overigens pas in 2023 gefactureerd. Ook waren vooral de kosten voor (veldwerk) en archeologisch onderzoek hoog door bijzondere vondsten uit de ijzertijd die in dit gebied werden gevonden en behoorden te worden . De kosten in verband met de juridische procedures zijn betaald uit het budget voor AWACS. 

Op basis van de tot dusver gemaakte kosten en de daarover gemaakte afspraken in de Samenwerkingsovereenkomst met Brunssum, dient Beekdaelen nog bijna € 26,5 duizend te betalen aan de gemeente Brunssum. Het resterende krediet bedraagt iets meer dan € 14 duizend. Dit betekent dat het nodig is om een bedrag van € 12,3 duizend aanvullend te voteren.

 

Kredietverschuivingen

Terug naar navigatie - Kredietverschuivingen

Blauwe ader Bekerbaan
Op het budget dat de raad heeft gevoteerd voor de Blauwe ader Bekerbaan is naar de huidige inzichten een tekort van € 240.000. Dat komt met name doordat we worden geconfronteerd met prijsstijgingen. Tegelijkertijd blijft op het budget ‘afwaarderen Hagensweg- Provinciale weg 80-60 km/u’ eenzelfde bedrag over. De Bekerbaan en de Hagensweg- Provinciale weg bevinden zich in dezelfde omgeving. De raad wordt gevraagd in te stemmen met een verschuiving van € 240.000 van het ene naar het andere krediet.