Omschrijving project
24. Algemene uitkering
In deze burap worden voor het jaar 2025 twee circulaires verwerkt. De decembercirculaire 2024 en de meicirculaire 2025. Vanaf het jaar 2026 is alleen de decembercirculaire 2024 verwerkt. Het effect van de meicirculaire vanaf het jaar 2026 is opgenomen in de kadernota 2026.
Het voordeel wordt in deze burap veroorzaakt door drie grotere mutaties.
- In de decembercirculaire vindt een correctie plaats van het accres dat eerder was berekend. Verder vindt een aanpassing van de eenheden. Het vorenstaande leidt in het jaar 2025 tot een voordeel van afgerond € 400.000. In het jaar 2026 stijgt dat voordeel naar ruim € 600.000 tot € 774.000 in het jaar 2028.
- In het jaar 2025 ontstaat daarnaast een voordeel doordat een aantal doel- en integratieuitkeringen worden gewijzigd en toegevoegd (€ 677.000). Die bijstelling van de doel- en integratieuitkeringen wordt, in afwachting van verdere beleidsbepaling, opzij gezet via de post taakmutaties (zie toelichting onder 25) .
- In het jaar 2025 vindt een compensatie plaats voor tekorten op de jeugdzorg van € 800.000.
25. Te oormerken middelen meicirculaire 2025
In de meicirculaire 2025 zijn diverse doel- en integratieuitkeringen verhoogd en een aantal nieuwe uitkeringen toegevoegd. In afwachting van verdere beleidsbepaling worden deze vooralsnog opzij gezet (€ 677.000). In verband met al eerder geraamde uitgaven op de specifieke taakvelden valt een bedrag van € 113.000 vrij.
26. Dividend
Het dividend over 2024 wordt in 2025 ontvangen. Van Enexis, de BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) en Rd4 is respectievelijk € 502.338, € 9.460 en € 34.867 meer ontvangen dan eerder werd geraamd. Het dividend wordt na afloop van het boekjaar definitief vastgesteld.
27. Opbrengst ozb
De geraamde OZB-opbrengst is gebaseerd op de prognoses van BsGW van 31 januari 2025.
28. Indexering diverse budgetten
In de bestuursrapportage wordt een aantal budgetten naar het prijsniveau van 2025 bijgesteld. In de gemeentebegroting is, ter dekking van de indexeringen, een centrale post opgenomen voor prijsstijgingen. Deze wordt in deze bestuursrapportage aangesproken voor een bedrag van afgerond € 1,0 miljoen. In de toelichting onder nummer 35 van deze burap treft u een nadere specificatie aan.
29. ICT
De bijgestelde begroting 2025 van Solido leidt tot een hogere bijdrage van € 130.000 dan geraamd. De bijgestelde begroting van Solido is gebaseerd op de nieuwe GR vanaf 2025, de gewijzigde verdeelsystematiek en de aantallen (devices, accounts etc.) per deelnemer per 1 januari 2025.
In 2024 is een aantal applicaties geïmplementeerd die nog niet in de meerjarencijfers waren verwerkt. Daarnaast worden in 2025 en 2026 verschillende nieuwe applicaties geïmplementeerd. Dit leidt in 2025 en 2026 tot eenmalige implementatiekosten en structureel tot hogere kosten. Per saldo leidt dit tot hogere uitgaven dan geraamd voor de jaren 2025 t/m 2028 van respectievelijk € 83.000, 58.000, € 51.000 en € 51.000.
Bij een aantal applicaties wordt gebruik gemaakt van certificaten en eHerkenningsmiddelen. Het gebruik hiervan is toegenomen wat leidt tot hogere structurele uitgaven van € 4.300.
30. Dekking afschrijvingslasten onderwijshuisvesting
De toekomstige investeringen in de onderwijshuisvesting kunnen voor een groot deel worden bekostigd door inzet van de daarvoor gereserveerde middelen. Voor een bedrag van € 2.900.000 worden de kosten echter via afschrijvingen ten laste van het resultaat gebracht. Dit gedeelte wordt dus geactiveerd. Om het begrotingsresultaat te ontlasten wordt uw raad in de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 voorgesteld om een bedrag van € 2.900.000 toe te voegen aan de reserve onderwijshuisvesting. Op deze manier ontstaat een uniforme dekking voor deze investering. Als gevolg van deze exercitie vallen de geraamde kapitaallasten vrij.
31. Verschuiving taakmutaties DU bibliotheken
Zie de toelichting onder nummer 6.
32. Vrijval reserve noodfonds energiecrisis
Bij de begroting 2023 heeft de raad besloten een reserve te vormen om burgers, verenigingen en bedrijven tegemoet te komen in de financiële gevolgen van de energiecrisis. De energiecrisis heeft geduurd van 2021 tot en met 2023. In deze burap valt het restantsaldo van de reserve van afgerond € 412.000 vrij.
33. Terugdraaien inzet algemene reserve t.b.v. tekort 2025
Het rijk staat, onder voorwaarden, toe dat gemeenten een deel van de beschikbare algemene reserve mogen inzetten ter dekking van structurele tekorten. Op begrotingsbasis sloot het dienstjaar 2025 met een tekort. Om dit tekort af te dekken is de algemene reserve aangewend. Naar de huidige inzichten is er geen sprake meer van een tekort. De aanwending wordt derhalve teruggedraaid.
34. Afschrijvingslasten t.l.v. exploitatie
De afschrijvingslasten zijn geactualiseerd op basis van de stand zaken per ultimo 2024. De restantkredieten van een drietal investeringen (implementatie Microsoft Office 365, teams bellen en vernieuwen vergaderapparatuur raadszaal Nuth) zijn verlaagd en dit leidt tot lagere afschrijvingslasten.
35. Inzet stelpost prijsstijgingen
In de begroting 2025 is een stelpost opgenomen voor prijsstijgingen. Deze stelpost is bedoeld om indexeringen van budgetten te kunnen opvangen. Onderstaande tabel geeft inzicht in welke posten (deels) worden gedekt door aanwending van deze stelpost.