Uitvoeringsplan mobiliteit

Omschrijving project
Het Uitvoeringsplan is tot stand gekomen met behulp van de inwoners van Beekdaelen, de stakeholders zoals de stichting Wandelnet, de Fietsersbond, de politie en Veilig Verkeer Nederland, de gemeentelijke teams en de fracties van de gemeenteraad. Het Uitvoeringsplan Verkeer is in overleg met het team financiën geprioriteerd naar de financiële mogelijkheden van de gemeente.
Stand van zaken stoplicht
Stand van zaken
In het jaarplan 2025 van het uitvoeringsprogramma verkeer zijn de volgende ontwikkelingen en wegen opgenomen.
Maatregelen sluipverkeer Kamp, school-thuis route Merkelbeek, de bebouwde komgrenzen Beekdaelen, Brunssumerstraat, Laarderweg, Allee en de Provinciale weg tussen Aalbeek en Schimmert. Verder is samen met de gemeente Heerlen en de bewoners van de Hommerterweg een pilot uitgewerkt om de Hommerterweg af te waarderen naar 30 km/u. De zogenaamde gebiedsontsluitingsweg GOW 30 km/u.
Samen met de bewoners van Vaesrade zijn we gestart met de inventarisatie van de nieuwe inrichting van de weg door Vaesrade. De definitieve inrichting en reconstructie van de weg door Vaesrade wordt in 2026 uitgevoerd.
De werkzaamheden aan de Mesweg zijn afgerond. De voetbalvereniging Hulsberg heeft gevraagd voor een opwaardering van de bestaande parkeerplaats. De aanpassingen kosten € 29.000 en worden meegenomen in het project Mesweg. Verder zijn extra parkeerplaatsen langs de Mesweg aangelegd in overleg met de Hoeskamer.
De afwaardering van de Schoolstraat-Klimmender weg (30 en 60 km/u) heeft vertraging opgelopen door Enexis. Dit project wordt in Q2-2025 afgerond.
De gesprekken met de bewoners uit Swier zijn opgepakt en worden Q3 afgerond. De verkeersmaatregelen worden eind 2025 of voorjaar 2026 samen met wegonderhoud uitgevoerd.
De gemeente Beek heeft een ontwerp en kostenraming gemaakt voor de verbetering van de verbinding tussen Oensel en Beek. De uitvoering heeft vertraging opgelopen en is doorgeschoven naar Q3-2025 en 2026.