39. Aanvulling stelpost prijsstijging
Uit bovenstaande tabel valt af te lezen dat in 2023 de stelpost prijsstijging is aangewend voor een bedrag van € 1,69 miljoen. Dit is € 424.974 meer dan het niveau van de stelpost. Via deze mutatie wordt de stelpost weer aangevuld tot 0.
40. Rente
Gebleken is dat de liquiditeiten waarover de gemeente beschikt niet toereikend zijn om de projecten uit te voeren waartoe de gemeenteraad heeft besloten. Om die reden dienen aanvullende liquiditeiten te worden aangetrokken middels een geldlening. Naar de huidige inzichten dient voor een bedrag van € 25 miljoen geld te worden aangetrokken. De raad wordt via deze burap gevraagd daar middelen voor beschikbaar te stellen. De betreffende kredietvotering is verwerkt in paragraaf 2.3. Gezien de gestegen rente heeft het aantrekken van de lening ook nadelige gevolgen voor het begrotingsresultaat. Het gaat op termijn om een jaarlijks bedrag van ongeveer € 830.000.
41. Dividend
Het te verwachte dividend van Enexis Holding NV en van de Bank Nederlandse Gemeenten is conform de de begrotingsbrief van de provincie bijgesteld. Bij Enexis wordt meerjarig rekening gehouden met een lagere dividenduitkering als gevolg van een toename van de kosten voor Enexis als netbeheerder in de energietransitie. De gemeente heeft 1.254.150 aandelen Enexis. Het dividend per aandeel wordt achtereenvolgens voor de jaren 2023, 2024, 2025 en volgende jaren € 1,29 , € 0,23 en € 0,40. Als gevolg van de verkoop van Fudura wordt in 2023 een incidenteel dividend uitgekeerd. De verkoop zal naar verwachting aan het einde van het tweede kwartaal of begin derde kwartaal worden afgerond. Fudura is een dochteronderneming van Enexis en helpt bedrijven besparen op hun energiekosten door het adviseren over en bouwen van infrastructuur, zoals meters, laadpalen, transformatoren en schakelinstallaties. Bij de BNG stelt de provincie in haar begrotingsbrief een stijging voor van € 0,22 per aandeel naar € 2.50 per aandeel. De gemeente heeft 27.027 aandelen BNG.
42. ICT
Parkstad IT (PIT)
Vanaf 2023 neemt de gemeente een aantal nieuwe diensten af van PIT. Dit betreft printerservice, inzet bij calamiteiten en monitoring en respons. In de begroting 2023 van PIT was geen rekening gehouden met de financiële gevolgen van de nieuwe CAO voor gemeenten. Daarnaast belast de gemeente Heerlen, waar PIT deel van uitmaakt, vanaf 2023 kosten voor elektra en verwarming door aan PIT. Deze worden dan vervolgens weer doorbelast naar de deelnemers. Per saldo betekent dit een bijstelling van het budget voor 2023 met € 67.971. De hogere bijdrage als gevolg van de CAO wordt verrekend met de stelpost prijsstijging ( zie nummer 38). Na verrekening met de stelpost prijsstijging bedraagt de bijstelling € 39.129. In juni wordt de begroting 2024-2027 van PIT verwacht . Daarin worden dan de meerjarige effecten verwerkt.
Tevens is PIT bezig met een inhaalslag volgens het principe hoeveelheid x prijs. Aan de deelnemers wordt in rekening gebracht hetgeen zij afnemen maal de prijs dat het gekost heeft. Niet iedere deelnemer betaalt dan hetzelfde bedrag zoals het tot voor kort was. Dit betekent voor de gemeente Beekdaelen een structureel voordeel van € 4.785.
Telefonie
De budgetten voor telefonie (abonnementen en onderhoud ) zijn bijgesteld op basis van de gemiddelde realisatie in de afgelopen jaren. Per saldo leidt dit tot een voordelige bijstelling van € 19.300 structureel.
ICT overig
De budgetten voor ondersteuning leveranciers en advies en consultancy wordt in 2023 verhoogd met € 48.558. Dat is het bedrag dat in het jaar 2022 op de betreffende budgetten resteerde. De budgetten waren vorig jaar niet uitgegeven omdat een aantal projecten zijn doorgeschoven naar het jaar 2023. Dit betreft o.a. software rechtmatigheid, anonimiseren, vervanging hardware/software bij Burgerzaken, factuurherkenning en sjablonenbeheer. De gestarte projecten kunnen nu alsnog in 2023 worden afgerond.
Informatiebeveiliging
In 2023 vindt het Ensia Assessment en DigdiD audit Zorgportaal plaats. De kosten hiervan bedragen € 6.500.
ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) is een verplichte jaarlijkse zelfevaluatie met betrekking tot de informatieveiligheid van de gemeente gebaseerd op het normenkader informatieveiligheid zoals dat geldt voor alle Nederlandse gemeenten. Dit geldt voor de verantwoording over de Basisregistratie Personen (BRP) en Reisdocumenten, Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), Basisregistratie Ondergrond (BRO), Waardering Onroerende Zaken (WOZ) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWI) richting de rijksoverheid.
De GigiD audit Zorgportaal is een onderzoek of de webapplicatie Zorgportaal voldoet aan de normen volgens de ICT-beveiligingsrichtlijn voor web applicaties van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) op het gebied van onder meer basisveiligheid (virusscanner, firewall) en netwerk- en applicatiebeveiliging.
43. Advieskosten
Met betrekking tot de advieskosten worden eenmalig twee adviezen gevraagd welke niet uit het structurele budget bekostigd kunnen worden. Op fiscaal gebied wordt in 2023 advies gevraagd met betrekking tot de integrale controle over 2022. Bij de afdeling ruimte wordt met betrekking de inventarisatie van de tennissportaccommodaties advies gevraagd. Dit betekent een eenmalige bijstelling voor 2023 van € 24.750. Op basis van de gemiddelde realisatie van de afgelopen jaren wordt het budget advisering ruimte daarnaast nog met € 5.000 bijgesteld.
44. Afschrijving t.l.v. exploitatie
De afschrijvingslasten zijn voor 2023 en volgende jaren geactualiseerd. De uitgaven van de investeringen telefonie mobile toestellen, telefonie vaste toestellen, lapstops tablets en presentatiemiddelen hebben niet volledig plaatsgevonden in 2022. In de begroting 2023 was hiermee wel rekening gehouden. Dit betekent dat de afschrijvingslasten van deze investeringen verschuiven. Omdat op deze investeringen op basis van de gerealiseerde uitgaven tot 2022 wel al wordt afgeschreven variëren de afschrijvingslasten per jaar.
45. Energielasten
Kortheidshalve wordt verwezen naar toelichtingsnummer 8.