Omschrijving project

Het Uitvoeringsplan is tot stand gekomen met behulp van de inwoners van Beekdaelen, de stakeholders zoals de stichting Wandelnet, de Fietsersbond, de politie en Veilig Verkeer Nederland, de gemeentelijke teams en de fracties van de gemeenteraad. Het Uitvoeringsplan Verkeer is in overleg met het team financiën geprioriteerd naar de financiële mogelijkheden van de gemeente.

Stand van zaken stoplicht

G

Stand van zaken

In het jaarplan 2024 van het uitvoeringsprogramma verkeer zijn de volgende ontwikkelingen en wegen opgenomen.
Het onderzoek sluipverkeer Kamp, school-thuis route Merkelbeek, de bebouwde komgrenzen Beekdaelen, Wijnandsraderweg, Brunssumerstraat, Laarderweg, Hagensweg en de Provinciale weg tussen Aalbeek en Schimmert. Verder wordt samen met de gemeente Heerlen  en de bewoners van de Hommerterweg een pilot uitgewerkt om de Hommerterweg af te waarderen naar 30 km/u. De zogenaamde gebiedsontsluitingsweg GOW 30 km/u.
Samen met een afvaardiging van bewoners uit Vaesrade zijn we gestart met de inventarisatie van de tijdelijke verkeersmaatregelen, dit conform de toezegging van het college aan uw raad. Echter door vertragingen van de projecten in Schinnen kan de definitieve inrichting en reconstructie van de weg door Vaesrade in 2026 worden uitgevoerd. De gemeente hoeft geen extra middelen beschikbaar te stellen voor de tijdelijke maatregelen.
De werkzaamheden aan de Mesweg zijn gestart. De voetbalvereniging Hulsberg heeft gevraagd voor een nieuwe parkeerplaats. De haalbaarheid en extra kosten worden onderzocht. 
De Diepestraat wordt in 2024 afgewaardeerd. De gesprekken met de bewoners zijn afgerond. 
De afwaardering van de Schoolstraat-Klimmender weg (30 en 60 km/u) heeft vertraging opgelopen door Enexis. De uitvoering verschuift naar Q3-4 2024 en mogelijk Q2 2025.
De gesprekken met de bewoners uit Swier zijn opgepakt en mogelijke verkeersmaatregelen worden eind 2024-2025 verwacht.
De gemeente Beek heeft een ontwerp en kostenraming gemaakt voor de verbetering van de verbinding tussen Oensel en Beek. De informatie worden binnenkort bestuurlijk gedeeld.
Het haalbaarheidsonderzoek naar doorfietsroutes Parkstad-Noord en Westelijke Mijnstreek is afgerond. Er zijn twee voorkeur routes en gaan over naar de volgende fase: de ontwerpfase. Hierbij worden de voorlopige ontwerpen met de kostenramingen opgesteld. In de onderstaande figuur zijn de twee varianten licht groen gestippeld en paars aangeduid.

 

De Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) is bedoeld om afspraken te maken over hoe overheden gezamenlijk vorm en uitvoering geven aan de ambities en opgaven zoals bedoeld in het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF). Gericht op het aanboren van bestaande cofinancieringsregelingen voor de realisatie van fietsprojecten. Maar ook op het benutten of creëren van toekomstige regelingen of andere mogelijkheden voor het financieren van fietsprojecten zoals opgenomen in regionale toekomstbeelden en programma’s voor fiets. De focus ligt zowel op mogelijkheden binnen het thema fiets en het mobiliteitsdomein, als ook daarbuiten én op alle schaalniveaus.
Dit betekent dat het gaat om realisatie van (nieuwe) fietsprojecten, die in het kader van het Nationaal Toekomst Beeld Fiets (NTF) en de MAUF, mogelijk in aanmerking komen voor rijkssubsidie qua planning en financiën, waarbij het de verwachting is dat er financiering komt voor doorfietsroutes, bovenregionale routes en grensoverschrijdende routes.
De twee varianten uit het haalbaarheidsonderzoek Parkstad-Noord en Westelijke Mijnstreek passen binnen het NTF en MAUT programma.
Tot slot wordt in Parkstadverband gekeken naar een aanvullende aanpak om het aantal fietsongevallen te verminderen en het fietsgebruik te stimuleren.