Hervormingsagenda Jeugd:
De maatregelen met financiële doelstellingen die lokaal opgepakt moeten worden, en waarbij de gemeente zelf aan zet is om tot een besparing te komen, zijn in Beekdaelen in 2024 verder uitgevoerd (invoeren Doorbraakmethode, inzet POH-Jeugd, normaliseren, het versterken van de veerkracht van jeugdigen). De beschreven uitgangspunten en interventies in de recent vastgestelde Visie Sociaal Domein Beekdaelen 2025-2028 sluiten naadloos aan op de Hervormingsagenda Jeugd en daarmee het verder voortzetten en realiseren van deze maatregelen. Opgemerkt moet worden dat een aantal besparingen als gevolg van de maatregelen in de Hervormingsagenda Jeugd nog niet ingeboekt kunnen worden, omdat we op lokaal niveau niet altijd de regie hebben. Voor een groot aantal maatregelen ligt de verantwoordelijkheid bij het Rijk of de Jeugdhulpregio. Een voorbeeld hiervan is de afbakening van de reikwijdte: zolang het Rijk de criteria voor de toegang tot jeugdhulp niet verduidelijkt of versmalt met wetgeving, is een besparing moeilijk te realiseren. Dit neemt echter niet weg dat we als gemeente ook bij maatregelen waar we geen directe invloed op hebben, zoals bijvoorbeeld via de samenwerking in het ambulant ontwikkelcontract, actief kijken naar mogelijke besparingen en verbeteringen.
Ambulant Ontwikkelcontract:
Vanuit de samenwerking in de Jeugdhulpregio Zuid-Limburg is ervoor gekozen ambulante jeugdhulp via subregionale contracten aan te besteden. Via een projectstructuur werken gemeenten vanaf 2024 samen met de aanbestede jeugdhulpaanbieders, onderwijs en voorliggend veld aan de ambulante ontwikkelopdracht (normaliseren, integraal werken en versterken regie/eigen kracht jeugdigen en ouders). In Beekdaelen doen wij dit samen met de subregio Westelijke Mijnstreek. In Sittard-Geleen, Beekdaelen, Beek en Stein gaat in vier wijken (één per gemeente) begin 2025 een pilot wijkgerichte sociale basis starten, genaamd ‘Samen in de wijk.’ Voor Beekdaelen is dit Schinveld in samenwerking met Basisschool Schinveld, kinderdagverblijf Humankind, Peuteropvang CMWW, schoolbestuur Movare, GRIB en jeugdhulpaanbieders.
Taskforce Robuust Zorglandschap Limburg: Op 16 januari 2024 stuurden de wethouders Jeugd uit Limburg een brief naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) en de Jeugdautoriteit over zorgen rond de jeugdzorg in de provincie, vooral door dreigende zorgdiscontinuïteit bij een aantal grote jeugdhulpaanbieders (Xonar, Mutsaersstichting, Pactum en Via Jeugd). Dit leidde tot de oprichting van de Taskforce Robuust Zorglandschap Limburg, die bestaat uit een afvaardiging van de vier Limburgse jeugdhulpregio's, VWS en VNG. Het opgeleverde rapport van de Taskforce wijst op de noodzaak van samenwerking tussen de Jeugdhulpregio’s in Limburg, jeugdhulpaanbieders en het Rijk. Er wordt gewerkt aan maatregelen op korte en lange termijn, waaronder een sterkere rol voor het Rijk in het jeugdzorgstelsel. Onderzocht wordt welke vormen van jeugdhulp gezamenlijk aanbesteed kunnen worden door de jeugdhulpregio’s in Limburg. Het proces wordt in 2025 verder opgepakt met bestuurlijke kartrekkers om te zorgen voor een robuuster jeugdzorglandschap in Limburg.
Segmentoverstijgende aanbesteding verblijf: Binnen het onderhandelingsresultaat van de aanbesteding Crisis en verlenging GIK-JK is eind 2024 afgesproken dat er een segment overstijgende aanbesteding komt in de periode 2025-2026 voor de segmenten Crisis, GIk-J en Wonen met als doel per 1 januari 2027 nieuwe op elkaar afgestemde contracten te hebben waar het specifiek gaat om de zorgvorm verblijf. Dit sluit aan op het advies van de Taskforce en de maatregelen in de Hervormingsagenda Jeugd. Bekeken wordt in hoeverre deze aanbesteding gezamenlijk en/of afgestemd kan worden met de andere jeugdhulpregio’s in Limburg.
Implementatie Jeugdhulp Zuid-Limburg: In 2024 heeft FFort een evaluatie uitgevoerd naar de samenwerking van de 16 gemeenten in de Jeugdhulpregio Zuid-Limburg. Op basis van het adviesrapport is er een plan van aanpak goedgekeurd om de samenwerking te optimaliseren. In 2025 wordt een nieuwe governance structuur geïmplementeerd, die gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van het beleid en daarmee goede en betaalbare jeugdhulp in Zuid-Limburg. De nieuwe structuur zorgt voor een duidelijke scheiding van verantwoordelijkheden, waarbij het mandaat van de programmamanager wordt versterkt en de rol van coördinatoren en beleidsadviseurs wordt vergroot om meer slagkracht te bewerkstelligen.