Om een nieuwe organisatiesprong te kunnen maken heeft het college opdracht gegeven om een plan van aanpak ‘doorontwikkeling organisatie’ op te stellen en uit te voeren. In het najaar 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de benodigde financiën. Vervolgens zijn wij aan de slag gegaan met de uitvoering (5 pijlers) hiervan en is afgesproken de transitie van onze organisatie na 2 jaar te evalueren. Onderstaand treft u enkele resultaten per pijler aan:
 
Ad 1 Span of support
Bij de vorming van de nieuwe gemeente Beekdaelen is bewust gekozen voor een ‘platte’ organisatie. Dit betekent dat de meeste verantwoordelijkheid direct bij de medewerkers ligt en aansturing voor een groot deel binnen teamverband gebeurt. Gelet op de grootte en complexiteit zijn teamleiders (bij de afdeling ruimte) en teamregisseurs aangesteld, die een coachende en begeleidende functie hebben.
 
Ad 2 Kwantiteit van personeel
In samenspraak met de raad is een prioriteitenkader (de zogeheten 7 ‘p’s’) vastgesteld zodat de balans tussen willen en kunnen meer in evenwicht is gekomen. Daarnaast zijn extra middelen ter beschikking gesteld om de kwantitatieve formatie op orde te brengen. 
 
Ad 3. Kwaliteit van personeel
Om de kwaliteit van ons personeel verder te versterken is ingezet op de in-, door- en uitstroom van de collega’s. Zo hebben wij uitvoering gegeven aan een positieve arbeidsmarktcommunicatie, een vernieuwde werving, stageprogrammering en zijn intensieve contacten met opleidingen gelegd. We hebben de HR-gesprekscyclus geïntroduceerd, we zijn gestart met het opstellen van een vitaliteitsbeleid en de groep ‘Jong Beekdaelen’ is opgericht.
  
Ad 4. Managementinformatie
De P&C-stukken worden sinds 2022 zowel fysiek als digitaal via een webbased omgeving aangeboden en uw raad heeft de nieuwe financiële verordening vastgesteld.
Inmiddels zijn de meest essentiële (werk)processen beschreven, is de wettelijke verplichting van de rechtmatigheidsverklaring ingevoerd en zijn wij in het kader van 
datagedreven werken begonnen met het ontwikkelen van KPI’s en prestatie-indicatoren.
 
Ad 5. Cultuurtraject
Naast kwalitatieve en kwantitatieve interventies op het terrein van personeel en processen is arbeidsvreugde misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel om een organisatie succesvol te laten zijn. We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in het project tijdelijke herhuisvesting, het traject rondom samenwerken in teams, ODC-metingen, kennismaking met projecten, hoe we samen successen kunnen vieren en de redactieraad van het personeelsblad ‘Ut Benkske’ is opgericht.