Omschrijving project

Het uitvoeringsprogramma 2022-2030 geeft inzicht in de prioritering en financiële consequenties van het beleidsplan mobiliteit, de moties van de raad over 30 en 60 km wegen en de noodzakelijke kwaliteitsverbetering van het fiets- en wandelnetwerk. Het uitvoeringsprogramma zal gestructureerd bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de kernen. Het uitvoeringsprogramma 2022-2030 is dynamisch en wordt jaarlijks afgestemd met het integrale uitvoeringsplan openbare ruimte. 
Voor het uitvoeringsprogramma 2022-2025 zijn financiële middelen nodig. Deze zullen met een separaat voorstel aan uw raad worden voorgelegd. Verder wordt gezocht naar cofinanciering voor de gemeentelijke projecten voor verbetering van de verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur. De landelijke programma’s zoals Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en het Nationaal Toekomstbeeld Fiets bieden hiervoor mogelijkheden.  

Stand van zaken

Voor het uitvoeringsprogramma zijn in 2022 de volgende onderdelen integraal met asfalt onderhoud gerealiseerd.

De wegen in de kernen  Wijnandsrade en Swier zijn afgewaardeerd naar 30 km/u en de weginrichting is minimaal aangepast.

De weginrichting van de Kleverberg, de verbindingsweg tussen Schimmert en Valkenburg,  is verkeerveiliger gemaakt en de toegankelijkheid en veiligheid van Hetjensvoetpad zijn verbeterd. Tevens is de oversteek van deze wandelroute uit de Zuid Limburgse wandelgids veiliger geworden.

Bij de Heufkensveldweg en de Trichterweg, de verbindingswegen tussen Oensel en Ulestraten,  is de 60 km weginrichting vernieuwd en aangepast.  Deze wegen voldoen nu aan de CROW normen.  

De Nieuwstraat in Schimmert is in samenwerking met de inwoners als een 30 km/u weg ingericht.

De verbindingsweg tussen Jabeek en Bingelrade heeft een 60 km/u  weginrichting gekregen met fietsstroken. Dit is een school-thuis route voor de basisschool in Bingelrade.

De Bellenkampweg in Oirsbeek is in samenwerking met de bewoners als een  30 km/u weg ingericht.

In de Altaarstraat, Stationsstraat en Dorpsstraat in Schinnen zijn op verzoek van en in overleg met bewoners tijdelijke maatregelen toegepast om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te verlagen. Verder is de fietsoversteek van de Parkstadroute en de Stationsstraat veiliger uitgevoerd.

Tot eind 2022 zijn 96 laadplaatsen voor elektrische auto's in de gemeente in de openbare ruimte gerealiseerd.

Op divers plaatsen in Beekdaelen is de zichtbaarheid van de voetgangersoversteekplaatsen verbeterd. Ze worden uniform uitgevoerd met retro-reflecterende kokers en duidelijk bebording.

Op diverse locaties in de gemeente zijn komremmersaangelegd om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer af te remmen. Deze plateaus zijn met cofinanciering van het Rijk uit de 1e tranche SPV 2018 uitgevoerd. Door de prijsstijgingen van de afgelopen jaren is de uitvoering duurder uitgevallen. De meerkosten zullen met de eindafrekening in 2023 bij het Ministerie worden ingediend.  of het Ministerie deze meerkosten wil verrekening is op dit moment onbekend.