Omschrijving project

Een van de opgaven vanuit de visie “Vrijetijdseconomie Zuid-Limburg bestemming 2030” en het uitvoeringsprogramma Middengebied Zuid-Limburg is het creëren van een sectorplatform voor de vrijetijdseconomie op schaal van Zuid-Limburg. Wij kunnen bestemming Zuid-Limburg alleen maar toekomstbestendig maken als wij samenwerken binnen ons netwerk van overheid, bedrijfsleven, onderwijs en samenleving. 
Momenteel inventariseren wij de wensen en behoeften van onze partners ten aanzien van het platform via diepte-interviews. Wij verwachten eind 2021 de inventarisatie af te ronden en een goed beeld te hebben van de meest gewenste vorm en invulling van het platform. Q1 van 2022 benutten wij voor het uitwerken van een concreet voorstel ten aanzien van het sectorplatform.

Samen met de zestien Zuid-Limburgse gemeenten wordt in 2022 onder supervisie van Visit Zuid-Limburg een promotiecampagne ontwikkeld waarbij het concept ‘Meet the Locals’ over Zuid-Limburg wordt uitgerold. Onderdeel van de campagne zijn een kwalitatief hoogwaardig magazine (1ste oplage 120.000 stuks) en de inzet van digitale media.

Stand van zaken

In samenspraak met vertegenwoordigers van de sector vindt een verdere uitvoering van de visie Vrijetijdseconomie Zuid-Limburg 2030 plaats. In 2022 is de aanbestedingsprocedure (Europees) in het kader van het Knopen Lopen (uniform wandelroutenetwerk Zuid-Limburg) opgestart. Uitvoering is voorzien in 2023 en naar verwachting is het netwerk operationeel voor Pasen 2024. In 2022 is een gezamenlijke promotiecampagne ontwikkeld (schaalniveau Zuid-Limburg) en uitgerold (Zuid-Limburg magazine en digitaal via het concept Meet the Locals). In 2022 is gestart met het onderzoeken op welke wijze een dataportaal/ lab voor de vrijetijdssector kan worden ontwikkeld (het ontbreekt in Zuid-Limburg en Limburg aan actuele en overzichtelijke data voor de vrijetijdssector). Het onderzoek is opgestart in samenspraak met alle Limburgse gemeenten, de provincie Limburg en vertegenwoordigers van de sector. Wij verwachten de uitkomsten van het onderzoek medio 2023. 

Het onderdeel destinatiemarketing Beekdaelen is in samenspraak met Visit Zuid-Limburg en de ondernemers van de werkgroep recreatie en toerisme verder uitgewerkt. Het plan beschrijft op welke gewenste wijze branding en positionering (recreatief en toeristisch) van de gemeente Beekdaelen plaatsvindt. Het plan is in Q2 van 2021 door de Raad vastgesteld. De ingezette koers van de branding van de Beekdaelenroute wordt gecontinueerd, waarbij het concept Meet the Locals wordt uitgebreid.