1. Netto effect mei- en septembercirculaire 2024 gemeentefonds
Opschalingskorting (structureel voordelig)
De belangrijkste positieve uitschieter betreft het vervallen van de zogenaamde opschalingskorting. Sinds 2015 worden gemeenten geconfronteerd met een korting op het gemeentefonds, die oploopt tot € 975 miljoen in 2026. Deze korting is opgelegd omdat gemeenten door gedwongen opschaling kosten zouden besparen. Sinds 2019 is een stand van de opschalingskorting bereikt van € 300 miljoen. In de meicirculaire 2024 is de oploop van de opschalingskorting vanaf 2026, een structurele uitname van € 675 miljoen, geschrapt. Voor de gemeente Beekdaelen betekent dat een voordelig effect van ruim 1 miljoen euro per jaar vanaf het jaar 2026.
Accres
De nieuwe financieringssystematiek (op basis van het meerjarig gemiddelde BBP in plaats van “trap op trap af systematiek”) gaat al in per 1-1-2024 in plaats van 1-1-2027. Het nadeel compenseert het Rijk voor 2024 volledig, maar voor 2025 slechts voor de helft aan gemeenten. Dit betekent dat gemeenten in 2025 eenmalig € 675 miljoen minder algemene uitkering ontvangen dan was voorzien in de laatste circulaire.
Nominale compensatie
Het rijk geeft in de circulaires een compensatie voor toekomstige prijsstijgingen 2025 ten opzichte van 2024. De compensatie die wordt verstrekt bedraagt in de septembercirculaire 3,4%. Naar verwachting komt de prijsstijging op de jeugdzorg rond de 6% uit. De extra bijstelling die op dat onderdeel moet plaatsvinden heeft daarmee een nadelig effect op het begrotingsresultaat.
Uiteindelijk effect mei- en septembercirculaire
Geconcludeerd moet worden dat van het eerder geraamde voordeel als gevolg van het schrappen van de opschalingskorting in het jaar 2028 'slechts' € 335.000 resteert.
2. Bijstelling gemeenschappelijke regelingen
In de raadsvergadering van 11 juni jl. zijn diverse begrotingen en begrotingswijzigingen van verbonden partijen aan de gemeenteraad voorgelegd. Een groot deel van de stijging van de bijdragen kan de gemeente dekken door inzet van de stelpost die in de begroting is opgenomen voor loon- en prijsstijgingen. Voor zover de stijging daar niet door wordt veroorzaakt komen de hogere bijdragen ten laste van het begrotingsresultaat.
3. Indexering leges en belastingen met inflatie
De beheerders van het gemeentefonds rekenen met een prijsstijging van 3,4% voor het jaar 2025. Het is gebruikelijk dat de opbrengsten van de leges en van de lokale belastingen met hetzelfde percentage worden geïndexeerd. Dat leidt tot een stijging van de inkomsten met een bedrag van ruim € 350.000.
4. Voordeel rentedaling en liquiditeitenplanning
In de gemeentebegroting werd gerekend met een rente die hoger is dan de markrente op dit moment. Om die reden kunnen die rentekosten structureel worden afgeraamd met ongeveer € 900.000. Daarnaast is kritisch bekeken welke investeringen op welk moment kunnen worden gerealiseerd. De nieuwe planning leidt tot een extra incidenteel rentevoordeel in het jaar 2025.
5. Aanvullende kosten jeugdzorg
De kosten binnen Jeugdhulp zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Ook voor 2025 wordt een verdere kostenstijging verwacht. Er is sprake van een stijging in de kosten doordat het aantal jeugdigen in zorg een lichte stijging laat zien. De problematieken en ontwikkelingsachterstanden van jeugdigen zijn complex en nemen toe waardoor dit een verzwaring van de te leveren zorg met zich mee brengt. Dit zien we terug in zowel ambulante jeugdhulp als ook in verblijf. Denk aan: de Gesloten en Intensieve Klinische Jeugdhulp (GIK-J), Crisishulp en Leefhuizen. De bedoeling is dat de implementatie van de maatregelen opgenomen in de Hervormingsagenda Jeugd leidt tot een meer beheersbare kostenontwikkeling . De afbouw van residentiële jeugdhulp is één van de thema in de Hervormingsagenda Jeugd. Hiervoor worden we deels gecompenseerd met additionele middelen, die regionaal beschikbaar worden gesteld. Monitoring van de kostenontwikkeling is essentieel om goed sturing te kunnen geven binnen de Jeugdhulp.
6. Inzet ruimte btw- compensatiefonds
Gemeenten kunnen projecten indienen voor het btw- compensatiefonds. Ieder jaar wordt bekeken of de declaraties die gemeenten hebben ingediend bij het btw- compensatiefonds hoger of lager zijn dan van tevoren door het rijk ingeschat. Als meer wordt gedeclareerd dan vindt op macro- niveau een korting plaats in de algemene uitkering. Als er minder wordt gedeclareerd dan krijgen gemeenten extra geld in de algemene uitkering. In het jaar 2023 is geld over op het btw- compensatiefonds. De provincie staat toe dat het extra geld dat gemeenten hebben gekregen in het jaar 2023 structureel wordt geraamd.
7. Nieuw vijfjarig contract Vidar
Recentelijk is er een nieuwe Tripartiteovereenkomst afgesloten tussen GR Vidar WSW, Gemeente Sittard-Geleen en gemeente Beekdaelen voor de jaren 2025 t/m 2029. Als gevolg van een vereenvoudigde kosten-verdelingssystematiek alsmede een afname van het aantal WSW-medewerkers neemt de bijdrage af.
8. BUIG
Net als vrijwel alle Zuid-limburgse gemeenten ontvangt Beekdaelen in 2025 minder BUIG-uitkering van het Rijk. De bepaling van de hoogte van de BUIG-uitkering vindt sinds 2 jaar grotendeels plaats op basis van het zogenaamde objectief verdeelmodel.
Een belangrijke parameter in dit model is de bijstandskans op basis van huishoudkenmerk. Dit valt voor vrijwel alle Limburgse gemeenten nadelig uit. De te verwachten inkomsten BUIG 2025 liggen nu in lijn met de te verwachte uitgaven aan uitkeringen. Tot en met 2024 houdt de gemeente jaarlijks ongeveer € 0,5 miljoen over. De BUIG-inkomsten van het Rijk zijn in die jaren hoger dan de werkelijke uitgaven.