.jpg)
Voor een definitieoverzicht en overige beleidsindicatoren verwijzen wij naar hoofdstuk 8.13.
Om tot de beste plannen en uitvoering te komen, werken wij aan een bestuurscultuur die gebaseerd is op collegiaal bestuur, op samenwerken en samen leren, en zeker ook om dit met onze inwoners te doen. We staan ten dienste van onze inwoners, ondernemers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere partners. Het college is toegankelijk, zichtbaar en geïnformeerd. We communiceren helder en transparant over wat wel en niet kan, zodat iedereen weet wat er verwacht kan worden. We werken met elkaar samen op basis van gelijkwaardigheid en we investeren in elkaar. We nemen elkaar serieus en luisteren goed naar elkaar en denken met de ander mee. We houden vast wat goed gaat en staan open voor vernieuwing; met respect voor elkaars verschillende rollen en verantwoordelijkheden.
Het is wenselijk om bewoners en belanghebbenden in een vroeg stadium bij beleidsvorming te betrekken en om het draagvlak voor beleid te vergroten en de kennis in de samenleving te benutten. Hiertoe is de participatieverordening op 1 juli 2023 in werking getreden. Dat begint met duidelijke communicatie en informatievoorziening over wat er speelt. Hierbij hoort ook het actief benaderen van onze inwoners met een luisterende houding en terugkoppeling over wat er is gebeurd met de ingewonnen informatie bij het formuleren van het definitieve beleid.
De afgelopen vijf jaar hebben wij de eerste stappen gezet inzake Burgerparticipatie.  In de komende jaren continueren wij de burgerinitiatief- en de duurzaamheidstafel, Beekdaelen B(l)oeit!, waarbij burgers zelf initiatieven op het vlak van actieve burgerinitiatieven en innoverende duurzaamheidsprojecten kunnen subsidiëren. Vanaf 1 juli 2023 is hier het uitdaagrecht/right to challenge aan toegevoegd.
Sinds het ontstaan van de nieuwe gemeente is geïnvesteerd in een gebied georiënteerde aanpak binnen Beekdaelen. Denk hierbij bv. aan het masterplan Schinveld, de gebiedsontwikkeling De Gijselaar, het ontwikkelplan Nuth en de Nuinhofwijk. Hierbij zijn diverse participatieve initiatieven ontstaan en is samen met ondernemers en burgers een gebiedsontwikkeling op gang gebracht. 
Een ander instrument om invulling te geven aan burgerparticipatie is de ontwikkeling van dorpsplannen. Besloten is om dit proces vorm te geven door gebruik te maken van objectieve data. Hiermee kunnen aandachtspunten per kern of zelfs per deelgebied in een kern zichtbaar gemaakt worden, waardoor het mogelijk is om interventies daar in te zetten waar deze het grootste effect zullen hebben. Door de gemeente worden gebiedsanalyses (foto’s) opgesteld op basis van de beschikbare data. De afgelopen periode is gewerkt aan het verzamelen van openbare en niet direct openbare (gemeentelijke) data op het gebied van armoede en participatie, gezondheid, jeugdhulp, Wmo en mantelzorg, eenzaamheid, verenigingsleven, vrijwilligerswerk en veiligheid. Deze data worden gecombineerd met data vanuit de fysieke leefomgeving, waarbij thema’s als wonen (aansluiting op woonvisie), verkeer, waardering buitenruimte, natuur en recreatie aan bod komen.
Een projectleider gaat aan de slag met de gebiedsanalyses, het bespreken van de analyses met de kernen, het samen met communicatie opzetten van een communicatietraject, het organiseren van de open uitvragen richting de kernen + het bewerkstelligen van de vertaalslag naar burgerinitiatieven en het op basis van dit alles opstellen van dorpsplannen, te beginnen met Schimmert en Doenrade. De raad zal in 2025 regelmatig meegenomen worden in het proces.
Vanaf 2024 zijn er 2 fte dorpscoördinatoren structureel in dienst van de gemeente. De dorpscoördinatoren worden gemeente breed ingezet en werken nauw samen met ketenpartners zoals maatschappelijk werk, welzijnswerk en jeugd- en jongerenwerkers, boa’s en straatcoaches.
Onder dienstverlening verstaan wij al onze contacten met inwoners, ondernemers en bezoekers via onze dienstverleningskanalen (website, telefonie, post, e-mail of persoonlijk op afspraak). Beekdaelen maken we samen: digitaal waar mogelijk en persoonlijk waar nodig. Wij zorgen voor persoonlijk contact als dit leidt tot beter resultaat. Juist deze menselijke maat van dienstverlening waarmee wij het verschil kunnen maken verliezen wij in een digitaliserende omgeving niet uit het oog. Waar op een innovatieve manier diensten aangeboden kunnen worden, wordt dit opgepakt.
We werken toe naar passende dienstverlening voor elke Beekdaelenaar: klantgericht, dichtbij, duidelijk en transparant. Beekdaelen is als gemeente relatief groot qua oppervlakte, maar voelt toch vertrouwd en nabij. In een omgeving waarin wij taken uitbesteden, is en blijft onze ambitie om hét aanspreekpunt te zijn. Wij zijn de regisseur en verbindende schakel. Hierbij vinden wij betrokkenheid en participatie in onze dienstverlening belangrijk en het hebben van een transparante en open werkwijze. Dit betekent zowel onze organisatie hierop inrichten als continu in verbinding staan met inwoners, ondernemers en andere doelgroepen. We zetten dan ook in 2025 in op het verder ontwikkelen van onze communicatie en dienstverlening. Hierbij zorgen we enerzijds dat de basis op orde is en blijft en anderzijds dat er projectmatig gewerkt wordt aan de ontwikkeling van onze communicatie en dienstverlening.
De wereld om ons heen is constant in beweging. Onze interne organisatie moet hierop inspelen door wendbaar en toekomstbestendig te zijn. Om de kwaliteit van de dienstverlening aan onze burgers en de opgaven en ambities waar we voor staan, nu en in de toekomst, waar te kunnen maken vindt er een continue afstemming plaats tussen de koers van de organisatie en sturing op de samenstelling van ons personeelsbestand. We maken het verschil tussen het benodigd en beschikbaar personeel in de toekomst, zowel in kwaliteit als kwantiteit, heel concreet en sturen op basis van de uitkomsten proactief op de bezetting van functies en de inzet van HR-beleid en instrumentarium. Hierdoor blijft de slagkracht van de organisatie behouden. Waar nodig investeren we gericht in opleiding en ontwikkeling waardoor kennis, continuïteit en innovatie geborgd zijn. Dit is een geheel en vormt een doorlopend en cyclisch planningsproces.
Veiligheid is een belangrijk aspect in de leefomgeving in onze kernen. Diverse vormen van overlast, high impact crimes en ondermijning hebben inbreuk op het subjectieve veiligheidsgevoel van de burgers. Op de eerste plaats zetten we in op preventie en een multidisciplinaire aanpak in de interventieteams en maken we indien nodig gebruik van de diensten van het Zorg- en Veiligheidshuis Parkstad. Ook zetten wij in op preventie van digitale criminaliteit door het verhogen van de weerbaarheid van inwoners.
Met de Parkstadgemeenten, politie en het openbaar ministerie werken wij regionaal samen. Ook zetten we specifiek in op de verdere intensivering van de integrale aanpak van de georganiseerde criminaliteit binnen onze politieregio, zoals de regio brede toepassing van de Integrale Ondermijningsbeelden, de integrale casusaanpak via de Ondermijningstafels en het operationeel maken van een Regionaal Interventie Team dat ondersteund wordt door een regionaal Informatieknooppunt en (gezamenlijke) preventie (campagnes). Ook de meervoudige aanpak van ondermijning in de Beekstraat in Schinveld krijgt- mede via de uitvoering van de regiodeal Parkstad- prioriteit.
Op het gebied van toezicht & handhaving focussen wij ons meer op projectmatig werken. Dit betekent dat in bepaalde periodes onze aandacht meer is gericht op bepaalde thema’s, zoals schoolroutes, blauwe zones en hondenpoep, in plaats van enkel fixi-meldingen.
Wij staan voor een gemeente waar gemeenschap en gemeente samen optrekken en onderling verbonden zijn. Voor ons gelden de volgende uitgangspunten:
In de dagelijkse uitvoering van onze baliedienstverlening vindt er een piek plaats in de aanvragen van reisdocumenten. Dit heeft te maken met de geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten die in 2014 is aangepast van 5 naar 10 jaar. Veel mensen zullen hun documenten vernieuwen en hierdoor neemt de drukte aan onze balies toe. Deze piek wordt gecombineerd met toenemende strengere regelgeving om fraude tegen te gaan en de integriteit van Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten te waarborgen. Op dit moment bezorgen wij nog als service de reisdocumenten bij inwoners thuis. Zodra de toeloop vermindert kan dit vanuit kosten perspectief worden heroverwogen.
Gelijktijdig werken wij projectmatig aan de kwaliteitsverbetering van onze dienstverlening. Door doorlopend te investeren in vaardigheden van medewerkers, maar ook in processen en systemen bouwen wij verder aan onze interne en externe dienstverlening. Juist hierbij zien wij dat digitalisering, besluitvorming op basis van meer data en het inzetten van AI er toe kan leiden tot verandering van functies.
De reikwijdte (zgn. toepassingsbereik) van de wet Bibob is uitgebreid (o.a. op het gebied van de ‘vastgoedtransacties’, ‘aanbestedingen’, ‘subsidies’, ‘onderzoek’ ‘omgevingswet’ en ‘informatiedeling’) in het kader van de bestrijding van criminaliteit. 
Bij de herziening van het bibob-beleid wordt onderzocht of en in hoeverre deze uitbreiding van integriteitsonderzoeken bij onze dienstverlening dient te worden toegepast. Uitbreiding is slechts aan de orde indien onderzoek naar criminogeniteit dat aannemelijk maakt. Daarnaast is beschikbare capaciteit ook een afwegingskader binnen deze autonome taak.
Op 26 oktober 2023 is tijdens het Informerend Riec Overleg (IRO) door alle burgemeesters van de 31 Limburgse gemeenten, de Provincie Limburg en het Waterschap de ‘Limburgse Norm, handreiking voor een weerbare overheid’ aangenomen.
De Limburgse Norm is een gezamenlijk afgesproken niveau voor een weerbare overheid. Het biedt gemeenten, de provincie en het Waterschap handvaten om de weerbaarheid in hun eigen organisatie te bekijken en te versterken. Bestuurlijke weerbaarheid zorgt ervoor dat een gemeente als organisatie zowel haar bestuurders, ambtenaren als inwoners zoveel mogelijk probeert alert te maken en te beschermen tegen ondermijnende criminaliteit.
De Limburgse norm is een groeimodel. De handreiking bestaat uit verschillende normen die vervolgens zijn onderverdeeld in specifieke thema’s. Er worden aanbevelingen gedaan om te werken aan: bewustwording rondom ondermijning, integriteit, een veilige werkomgeving, een veilige publieke taak, de informatiepositie in combinatie met informatiebeveiliging, ondermijningsbeleid, handhaving en communicatie. De komende periode worden de aanbevelingen binnen onze organisatie uitgevoerd.
Verminderen formatie
Binnen een aantal teams zijn in de afgelopen periode flinke efficiencyslagen gemaakt (o.a. van papier naar digitaal). 
Afschaffen bezorging reisdocumenten
Op dit moment worden reisdocumenten gratis bezorgd. Er kan voor worden gekozen de bezorging af te schaffen. Dat leidt enerzijds tot een besparing van de bezorgkosten. Anderzijds is sprake van meerkosten wegens het feit dat een formatie-uitbreiding nodig is in verband met een toename van de baliebezoeken. Het voorstel is om vanaf het jaar 2028 te stoppen met de bezorging in verband met de huidige piek in de aanvragen van de documenten.
.jpg)
Voor een definitieoverzicht en overige beleidsindicatoren verwijzen wij naar hoofdstuk 8.13.
| Inwoners, bestuur en veiligheid (bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| lasten per taakveld: | |||||||
| 0.1 bestuur | -1.884 | -1.873 | -1.952 | -1.873 | |||
| 0.2 burgerzaken | -1.000 | -1.154 | -1.302 | -997 | |||
| 0.4 overhead | -9.541 | -9.380 | -9.098 | -9.033 | |||
| 1.1 crisisbeheersing en brandweer | -3.109 | -3.110 | -3.107 | -3.104 | |||
| 1.2 openbare veiligheid | -1.697 | -1.595 | -1.581 | -1.577 | |||
| totale lasten | -17.232 | -17.112 | -17.041 | -16.584 | |||
| baten per taakveld: | |||||||
| 0.2 burgerzaken | 709 | 836 | 934 | 697 | |||
| 0.4 overhead | 27 | 27 | 27 | 27 | |||
| 1.1 crisisbeheersing en brandweer | 86 | 86 | 86 | 86 | |||
| 1.2 openbare veiligheid | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
| totale baten | 824 | 951 | 1.049 | 812 | |||
| Saldo van baten en lasten bestaand beleid | -16.407 | -16.161 | -15.991 | -15.772 | |||
| Resultaatbestemming: | |||||||
| 0.10 Toevoeging reserves | - | - | - | - | |||
| 0.10 Onttrekking reserves | 465 | 349 | 99 | 69 | |||
| Saldo resultaatbestemming | 465 | 349 | 99 | 69 | |||
| Resultaat programma | -15.942 | -15.813 | -15.893 | -15.703 |