6. Programma 4 | Bestuurlijke samenwerking en financiën

6.1 Inleiding

Samenwerken binnen en buiten de grenzen

Terug naar navigatie - Samenwerken binnen en buiten de grenzen

Parkstad is het uitgangspunt voor samenwerking. Alle samenwerkingsverbanden zullen kritisch bekeken worden. Als het gaat om onze rol als samenwerkingspartner zien wij de volgende aandachtspunten voor de komende vier jaren:

  • Nieuw Regionaal Investeringsprogramma: Centraal staat de opvolging van de bestaande Regiodeal Parkstad en IBA Parkstad, waarin Beekdaelen tezamen met de andere Parkstadgemeenten en de Stadsregio zoveel als mogelijk gebruik kan maken van Europese (Green Deal, Bauhaus), nationale (Regeerakkoord) en provinciale fondsen.
  • Samenwerking NOVI-gebied Zuid-Limburg: Hier gaat het om het verder vormgeven van de samenwerking tussen het rijk, de provincie en de gemeenten in Zuid-Limburg, waarbij gewerkt wordt aan de majeure opgaven van Zuid-Limburg. Dit gebeurt door het opstellen van een gebiedsgericht programma en een regionale investeringsagenda op het door ons nagestreefde niveau van Zuid-Limburg
  • Samenwerking Middengebied-gemeenten in Zuid-Limburg: Het streven is gericht op een minder vrijblijvende samenwerking op de thema’s Landschap en landbouw; Duurzaamheid; Toerisme van de Toekomst en Vitale Samenleving, waartoe de Middengebied-gemeenten in Zuid-Limburg zich vanuit het visiedocument ‘van groen hart tot groene long’ en het uitvoeringsprogramma Midden gebied hebben gecommitteerd en natuurlijke partners vormen.
  • GR Stadsregio Parkstad: In 2021 is de GR van de Stadsregio Parkstad Limburg geactualiseerd. In deze GR werken de Parkstadgemeenten samen op de thema’s Wonen en Herstructurering, Economie en Toerisme, Ruimte en Mobiliteit, Duurzaamheid, Sociaaleconomische Structuurversterking (SES) en Grensoverschrijdende samenwerking (GROS). De strategische agenda wordt de komende jaren verder uitgewerkt. In de komende periode moet nog meer worden uitgedragen dat ook de landelijke gemeenten in de GR Parkstad ertoe doen: hier ligt een rol voor Beekdaelen weggelegd.
  • Uitwerken visie op 360 graden samenwerking: In een eerste discussienotitie hebben wij destijds aangegeven dat Beekdaelen zoveel als mogelijk streeft naar samenwerking op de schaal van Zuid-Limburg. Dit vanwege de constatering dat Zuid-Limburg het juiste schaalniveau is om strategische opgaven aan te pakken. Gemeenten in Zuid-Limburg zullen zichzelf echter meer moeten verbinden aan elkaar. De coronacrisis, de waterknelpunten en de huidige Oekraïne-oorlog laten zien dat samenwerking op de schaal van de Zuid-Limburgse (veiligheids)regio noodzakelijk is. Beekdaelen kan hier –als relatieve nieuwkomer- een bestuurlijke rol in spelen.
  • Meer grip op samenwerkingen (lees: verbonden partijen) krijgen: Naast het aangaan van succesvolle samenwerkingen is het voor wat betreft de ‘verbonden partijen’ van belang om hier ook grip op te krijgen en te houden. De aanpak ‘Samen Grip Op Verbonden Partijen’ - die door een groot deel van de gemeenten in Zuid-Limburg wordt toegepast- werpt vruchten af. In dat verband biedt de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen de gemeenteraden meer mogelijkheden om hun taakstellende en controlerende taak jegens GR-en uit te oefenen.
  • Grensoverschrijdende samenwerking (GROS): In 2021 is gemeente Beekdaelen lid geworden van de Euregio RMN. Na een evaluatie van het lidmaatschap, zijn wij tot de conclusie gekomen dat het niet voldoet aan de verwachtingen en behoeften van onze gemeente. De raad is hierover op 29 mei 2024 via raadsinformatiebrief geïnformeerd. Op dit moment wordt bekeken hoe de samenwerking tussen de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Landgraaf, Gangelt en Selfkant geïntensiveerd kunnen worden.

6.2 Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij staan voor een gemeente die inzet op samenwerking en die financieel en organisatorisch gezond en in control is. Voor ons gelden de volgende uitgangspunten: 

  • We werken samen met andere gemeenten om de kwaliteit en betaalbaarheid van publieke taken en diensten te kunnen waarborgen.
  • Vanuit het principe “goed rentmeesterschap” blijven we vasthouden aan een gezonde financiële positie in Beekdaelen.
  • Op basis van het principe ‘een goede balans tussen willen en kunnen’ is onze opgestelde prioriteitenlijst leidend voor het al dan niet uitvoeren van bestaande plannen.
  • We houden de belastingdruk voor onze inwoners zo laag mogelijk, d.w.z. ombuigingsmaatregelen gaan voor belastingverhoging (uitgezonderd indexering).

6.3 Wat gaan we daarvoor doen?

6.3.1 Algemene ontwikkelingen programma 'Bestuurlijke samenwerking en financiën'

Matchingsgelden Novex en kansenagenda

Terug naar navigatie - Matchingsgelden Novex en kansenagenda

Het Ontwikkelperspectief NOVEX- Zuid-Limburg en de Agenda Zuid-Limburg zijn in 2024 vastgesteld. Beide zijn bedoeld als opmaat naar een regionale (deel)investeringsagenda met Rijk en Provincie. Op dit moment is er ook voor zowel de regio Parkstad als de regio Westelijk Zuid-Limburg een regiodeal 6e tranche ingediend, waarbij als rode draad bij beide aanvragen de drie lijnen uit de Zuid-Limburg agenda zijn gehanteerd. Daarnaast begint de governance (voorwaarde vanuit het rijk voor de subsidiëring van de regiodeals) ook in Westelijk Zuid-Limburg vaste vormen aan te nemen in de richting van een Stichting, waarbij alle betrokken gemeenten bij aangesloten zijn.  Er zal derhalve een ook een beroep op Beekdaelen worden gedaan  om in de komende jaren middelen beschikbaar te stellen teneinde te komen tot co- financiering. 

6.3.2 Ontwikkelingen waarvan de middelen worden gevraagd via een apart raadsvoorstel

Gemeentehuis Beekdaelen

Terug naar navigatie - Gemeentehuis Beekdaelen

Op 23 april 2024 heeft uw raad het college onder meer de opdracht verleend voor enerzijds de voorbereiding van een raadsvoorstel voor centrale nieuwbouw in Nuth, waarbij de meest recente en geactualiseerde financiële gegevens zijn verwerkt met inachtneming van het Programma van Eisen en anderzijds voor het opstellen van een ontwikkelplan voor de kern Nuth.

In de tweede helft van 2024 is onderzocht in hoeverre de centrale nieuwbouw in Nuth onderdeel kan uitmaken van het ontwikkelplan voor de kern Nuth, waarbij er sprake is van zogeheten koppelkansen met als doel meerwaarde te creëren voor de versterking van de kern Nuth. 

Eind 2024 is uw raad in een raadsessie geïnformeerd over het ontwikkelplan in combinatie met de centrale nieuwbouw in de kern Nuth. Op basis van deze sessie zal het college van B&W een eventuele vervolgopdracht ter hand nemen.

6.3.3 Inkomsten verhogende maatregelen

Terug naar navigatie - tekstvak

Kostendekkend maken afvalstoffenheffing
In de begroting 2023 heeft de raad besloten om een deel van de gestegen kosten van afval niet in rekening te brengen bij de burgers. Voorgesteld wordt om de tarieven weer terug te brengen tot een kostendekkend niveau. Voor de gemeentebegroting betekent dit een voordeel van € 400.000.

Leges 75% kostendekkend maken
De leges in de gemeente zijn al sinds jaar en dag niet kostendekkend. Verhoging tot 75% van het kostendekkende tarief betekent een structurele verbetering van het resultaat van afgerond € 500.000. Een verhoging tot 100% kostendekkendheid leidt tot te hoge tarieven ten opzichte van de regio. 

Inkomensafhankelijke bijdrage WMO (hulp bij het huishouden)
Vanaf het jaar 2026 worden gemeenten voor wat betreft de WMO in de gelegenheid gesteld af te stappen van het wettelijk vastgestelde vaste abonnementstarief. Er kan een inkomensafhankelijke bijdrage worden gevraagd die leidt tot een stijging van de baten enerzijds. Anderzijds leidt de afschaffing van het abonnementstarief mogelijk tot een afname van de vraag en daarmee ook tot een afname van de kosten. De beheerders van het gemeentefonds hebben vanaf het jaar 2026 een korting in het gemeentefonds doorgevoerd, die gemeenten kunnen terugverdienen door het abonnementstarief af te schaffen en de inkomensafhankelijke bijdrage in te voeren. Naar verwachting leidt de invoering van de inkomensafhankelijke bijdrage tot een voordeel van jaarlijks € 250.000.

OZB meer in lijn met inflatie (3,3% per jaar bovenop inflatie)
De stijging van de onroerend zaakbelasting wordt gerelateerd aan het percentage dat door de beheerders van het gemeentefonds worden gebruikt voor het compenseren van gemeenten voor prijsstijgingen. De betreffende indexen worden gepubliceerd in de septembercirculaires die worden gepubliceerd in het jaar voorafgaand aan het jaar waar de index betrekking op heeft. De indexering die wordt gepubliceerd in de septembercirculaire 2023 is bijvoorbeeld gebruikt voor de verhoging van de ozb- opbrengst over het jaar 2024.
Met name de laatste jaren is gebleken dat de compensatie die werd ontvangen duidelijk achterblijft bij de daadwerkelijk inflatie. Door de onroerendzaakbelasting te verhogen met 10% (extra verhogingen gedurende de jaren 2025-2027) zijn de tarieven weer in overeenstemming met de inflatie.

Verhogen toeristenbelasting tot tarieven in regio
De afgelopen jaren is en wordt fors geïnvesteerd in de toeristisch recreatieve ontwikkeling van de gemeente Beekdaelen. Voorbeelden, hiervan zijn onder andere de Beekdaelenroute, Parkstadroute en Knopen Lopen. Daarnaast zijn diverse gebiedsontwikkelingen uitgevoerd of zijn nog  in uitvoering. Gedacht kan hierbij worden aan Thull, Etzenrade en Gijselaar. Een analyse van de toeristenbelasting zoals deze wordt geheven in Zuid-Limburg, laat zien dat Beekdaelen qua hoogte van tarief een laag tarief heft. Verhoging van de toeristenbelasting tot het Zuid- Limburgse gemiddeld leidt tot een voordeel van ongeveer € 163.000.

6.3.4 Uitgavenverlagingen met maatschappelijke effecten (besluitvorming in begroting 2026)

Terug naar navigatie - TABEL

Verlagen bijdrage gemeenschappelijke regelingen met 5%
De afgelopen jaren is gebleken dat de gemeentelijke bijdragen, die worden betaald aan de verschillende gemeenschappelijke regelingen (GR), stijgen. Voor zover die stijging te maken heeft met inflatie of wettelijke voorwaarden is dat evident. Toch zijn de bijdragen bij een groot aantal GR’s meer dan de inflatie gestegen zonder een fundamentele discussie over aanpassing van het takenpakket en de daarmee gepaard gaande kosten. Bekeken dient te worden op welke manier de gemeente, in samenspraak met andere deelnemers in de GR-en, kan komen tot een verlaging van de bijdrage. In voorkomende gevallen kan dat leiden tot een (her)bezinning van de taken, die bij de betreffende GR’s zijn belegd of het spreiden van ambities en doelstellingen over een langere periode.

6.5 Wat gaat het programma kosten?

Terug naar navigatie - 6.5 Wat gaat het programma kosten?
Programma bestuurlijke samenwerking en financiën (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
lasten per taakveld:
0.1 bestuur -569 -614 -607 -618
0.4 overhad -3.278 -2.965 -2.979 -2.970
0.5 treasury -508 -206 -305 -323
0.61 OZB woningen -332 -324 -321 -321
0.62 OZB niet-woningen -64 -61 -60 -60
0.64 belastingen overig - - - -
0.7 algemene uitkering gemeentefonds - - - -
0.8 overige baten en lasten -3.174 -3.308 -3.468 -3.590
0.9 vennootschapsbelasting (vpb) - - - -
totale lasten -7.924 -7.479 -7.740 -7.881
baten per taakveld:
0.1 bestuur - - - -
0.4 overhad 107 107 107 107
0.5 treasury 1.265 792 790 789
0.61 OZB woningen 6.622 6.835 7.048 7.048
0.62 OZB niet-woningen 1.941 2.003 2.066 2.066
0.64 belastingen overig - - - -
0.7 algemene uitkering gemeentefonds 72.257 68.755 68.702 68.930
0.8 overige baten en lasten 35 35 35 35
totale baten 82.226 78.528 78.748 78.975
Saldo van baten en lasten bestaand beleid 74.302 71.049 71.008 71.094
Resultaatbestemming:
0.10 Toevoeging reserves -210 - - -
0.10 Onttrekking reserves 1.885 14 11 4
Saldo resultaatbestemming 1.674 14 11 4
Resultaat programma 75.976 71.063 71.019 71.099