.png)
Voor een definitieoverzicht en overige beleidsindicatoren verwijzen wij naar hoofdstuk 8.13.
In Beekdaelen zijn we gewend om samen te bouwen aan onze landelijke gemeente. Met onze inwoners willen wij Beekdaelen elke dag een beetje beter maken: tot in al onze kernen, wijken en in de haarvaten van ons platteland. Aandacht voor leefbaarheid en vitaliteit staat daarbij centraal. We staan ten dienste van onze inwoners, ondernemers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere partners. Om tot de beste plannen en uitvoering te komen, werken wij aan een bestuurscultuur die gebaseerd is op collegiaal bestuur, op samenwerken en samen leren. Het college is toegankelijk, zichtbaar en geïnformeerd. We communiceren helder en transparant over wat wel en niet kan, zodat iedereen weet wat er verwacht kan worden. We werken met elkaar samen op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen. We nemen elkaar serieus en luisteren goed naar elkaar en denken met de ander mee. We houden vast wat goed gaat en staan open voor vernieuwing; met respect voor elkaars verschillende rollen en verantwoordelijkheden.
Als Beekdaelen willen we inwoners en belanghebbenden in een vroeg stadium betrekken bij ontwikkelingen en beleidsvorming , om het draagvlak te vergroten en ook om de kennis in de samenleving te benutten. Een luisterende houding en terugkoppeling over wat we doen met de ingewonnen informatie zijn hierbij belangrijk. De participatieverordening vormt de basis voor ons handelen. We zetten diverse instrumenten in om invulling te geven aan burgerparticipatie. Te denken valt aan bv. Beekdaelen B(l)oeit, het uitdaagrecht, de burgerinitiatieftafel en de duurzaamheidstafel.
Daarnaast investeren we in participatie bij diverse gebiedsontwikkelingen. Denk hierbij aan het masterplan Schinveld, de gebiedsontwikkeling De Gijselaar, het centrumplan Nuth en de Nuinhofwijk. Hierbij zijn intensieve participatietrajecten gevolgd en is samen met inwoners en ondernemers een gebiedsontwikkeling op gang gebracht.
Verder hebben we 2 dorpscoördinatoren in dienst. Zij worden gemeente breed ingezet en werken nauw samen met inwoners, ketenpartners zoals maatschappelijk werk, welzijnswerk en jeugd- en jongerenwerk, boa’s en straatcoaches. Zij zijn de ogen en oren in de kernen, weten wat er speelt, leggen hiervoor de benodigde verbindingen tussen partijen, stimuleren en ondersteunen initiatieven van inwoners.
Een ander instrument om invulling te geven aan burgerparticipatie is de ontwikkeling van dorpsplannen. We geven dit proces vorm op basis van objectieve data. Hiermee kunnen we aandachtspunten per kern of zelfs per deelgebied in een kern zichtbaar maken, waardoor het mogelijk is om interventies daar in te zetten waar deze het grootste effect hebben. Op dit moment werken we samen met de inwoners aan een DOP voor Wijnandsrade, waarbij door middel van thematafels diverse onderwerpen bij de kop worden gepakt en waarbij gebruik wordt gemaakt van een data-dashboard.
Onze dienstverlening is digitaal waar dat efficiënt is en persoonlijk waar dat effect oplevert. We houden de basis op orde en ontwikkelen projectmatig communicatie en dienstverlening verder, met als doel duidelijke, toegankelijke en transparante dienstverlening die dichtbij voelt, ook in een gemeente met een grote oppervlakte. Participatie en betrokkenheid blijven uitgangspunten in hoe we diensten vormgeven en uitvoeren.
Om de ambities uit ons coalitieprogramma en deze begroting te realiseren, investeren we in een wendbare, toekomstbestendige organisatie. Strategische personeelsplanning, interne mobiliteit en gerichte scholing zorgen dat kennis en continuïteit geborgd blijven en dat medewerkers de vaardigheden ontwikkelen die aansluiten bij de technologische en maatschappelijke veranderingen. Bekend is dat er sprake is van druk op de arbeidsmarkt; dit wordt onder meer veroorzaakt door vergrijzing, personeelskrapte in diverse sectoren en toenemende druk op medewerkers. In Beekdaelen proberen wij ons personeelsbestand zo evenwichtig mogelijk op te bouwen. Dit zorgt voor een goede mix tussen ervaring en vernieuwing enerzijds en instroom- en doorstroommogelijkheden anderzijds. In het algemeen spelen secundaire arbeidsvoorwaarden tegenwoordig ook een grote rol zoals huisvesting, flexwerken, scholingsmogelijkheden en teambuilding. We zijn verheugd over het door uw raad genomen besluit met betrekking tot de huisvesting. Tevens geven wij medewerkers ruim baan voor het volgen van opleidingen. In 2024/205 hebben wij in samenwerking met UMIO (Universiteit Maastricht) een cursus ‘strategie’ georganiseerd. Daarnaast speelt digitalisering van werkprocessen een cruciale rol. Dit vermindert aan de ene kant administratieve lasten, maakt processen sneller en geeft professionals ruimte voor strategische en persoonlijke begeleiding. Aan de andere kant zien wij een verandering in de benodigde functies, waarbij enerzijds datagedreven werken naar voren komt in een goede mix met het in contact blijven met de inwoner. Dit vergt ook weer nieuwe competenties en inzichten van alle collega’s. Dat onze organisatie wendbaar is, komt duidelijk naar voren bij het aanpakken van grote evenementen en in de samenwerking met andere gemeenten in Zuid-Limburg. Belangrijk te vermelden is dat we bij het ontwerpen en inrichten van systemen privacy en gegevensbescherming meenemen vanaf het eerste ontwerpstadium mee (privacy by design en by default).
In het voorjaar 2025 hebben wij onze organisatievisie aangepast. Op basis van onder meer de leermomenten uit het proces van de Beste Overheidsorganisatie 2024, waar we in de top 10 zijn geëindigd, hebben wij vier kernwaarden voor onze organisatie geformuleerd, nl lef, vertrouwen, verbinding en wendbaarheid. De primaire processen zijn de afgelopen jaren succesvol op orde gebracht en onze filosofie van ‘regels en moeten’ naar ‘regelen en ontmoeten’ begint steeds beter te beklijven. De kunst is nu om dit vast te houden en niet te laten verslappen. Bevoegdheden liggen zo dicht mogelijk bij de professionals, die werken vanuit een informele aanpak. Het blijven behouden van werkplezier van medewerkers is een continu aandachtspunt binnen onze organisatie. Het vitaliteitsbeleid en onze spelregels rondom integriteit en een veilige werkomgeving maken hier zeer zeker deel van uit. Een greep uit de mogelijkheden binnen Beekdaelen: iedereen in de organisatie kan gebruik maken van het zogeheten ‘coachkwartier’, ODC-meting, vertrouwenspersoon, preventief spreekuur bij onze bedrijfsarts en wij werken met een 360 graden feedback. Voorbeeldgedrag van leidinggevenden, gedeeld leiderschap op alle niveaus en investeringen in (elke vorm van) veiligheid maken onze kernwaarden zichtbaar in de dagelijkse praktijk. In het komende jaar zullen we dan ook kris-kras in onze organisatie -in lijn met onze nieuwe organisatievisie- verdere stappen zetten. Zo ontstaat een organisatie die dichtbij inwoners staat, bestuurlijk slagkrachtig is en met eigenaarschap en veerkracht kan inspelen op toekomstige uitdagingen.
Wij staan voor een gemeente waar gemeenschap en gemeente samen optrekken en onderling verbonden zijn. Voor ons gelden de volgende uitgangspunten:
In lijn met ons jaarplan 2025, zetten we ook de komende jaren in op het efficiënter maken van onze werkprocessen. Dit doen we o.a. door workflows te definiëren en vervolgens te automatiseren om zo onze processen beter te stroomlijnen.
Workflow automatisering helpt ons om de administratieve last te verlichten voor inwoners én medewerkers, processen sneller uit te voeren en de nauwkeurigheid te vergroten. Het betreft o.a. processen voor het aanvragen, behandelen en verwerken van aanvragen, het wervingsproces (inclusief sollicitaties en onboarding) en het verwerken van betalingen. Dit levert efficiency- en kwaliteitsvoordelen op.
Besparingen in administratieve processen bieden ruimte om nieuwe functies die ontstaan uit de bestaande formatieruimte te financieren. Hiermee kunnen wij de krapte op de arbeidsmarkt deels ondervangen. Bij de aanbesteding voor nieuwe softwarepakketten is workflow automatisering een basiseis.
Op basis van onze dienstverleningsvisie ontwikkelen en verbeteren wij onze interne en externe dienstverlening in een continu proces. Een integraal klantbeeld in combinatie met een klantgerichte houding zijn de basis voor een passende dienstverlening. Een passende dienstverlening waarin digitalisering een grote rol speelt. We realiseren ons dat technologische ontwikkelingen niet alleen sneller gaan, maar dat de effecten ervan ook ingrijpender zijn. Dit geldt zowel voor de maatschappij als voor onze organisatie. We zetten stappen om onze medewerkers blijvend mee te nemen in deze ontwikkelingen. En we zetten stappen om nog verder te digitaliseren, nog transparanter te werken en in pilots te ontdekken welke innovaties bij ons passen. Met investeringen in onze processen en systemen bouwen wij verder aan onze dienstverlening.
In onze dagelijkse dienstverlening hanteren wij altijd de menselijke factor als uitgangspunt. We bieden onze dienstverlening digitaal aan waar dat mogelijk is en we kiezen voor fysiek contact of maatwerk waar dat nodig is. Hierbij zorgen wij ervoor dat onze telefonische bereikbaarheid gegarandeerd is en onze fysieke dienstverlening toegankelijk blijft. Ook in 2026 kennen wij een piek in het aantal aanvragen van reisdocumenten. Dit zorgt voor extra drukte bij de balies burgerzaken.
Toenemende geopolitieke spanningen, hybride dreigingen en het grotere risico op langdurige stroomuitval vragen om het integraal versterken van zowel de maatschappelijke weerbaarheid als de veerkracht van de samenleving. De gevolgen van een (langdurige) crisis worden uiteindelijk lokaal gevoeld, bij inwoners, bedrijven en instellingen en juist daarom spelen wij (lokale overheid) een rol in het versterken van de weerbaarheid en veerkracht. Ook op het terrein van crisiscommunicatie, preventieve en nazorgfase spelen wij een rol. Samen met de veiligheidsregio Zuid-Limburg wordt bekeken welk specifiek programma voor de gemeenten ontwikkeld dient te worden met betrekking tot de rampen- en crisisbestrijding van de Wet Veiligheidsregio’s, bedrijfscontinuïteitsmanagement en weerbaarheidsopgave bij langdurige crisis. Inmiddels hebben wij onze eigen lokale crisisorganisatie ingericht.
Zoals vermeld in paragraaf 3.3.1. van deze begroting hebben wij inmiddels onze eigen lokale crisisorganisatie ingericht. Als gemeente hebben wij taken in alle fasen van een crisis, te weten: ontwikkelen van onze eigen interne crisisorganisatie, in stand houden vitale voorzieningen (door middel van bijvoorbeeld noodstroom), creëren van sociaal weefsel, versterken van zelfredzaamheid van onze samenleving en waarborgen van de continuïteit van onze eigen organisatie. Om de voorbereidingen van deze taken te kunnen bekostigen wordt in deze begroting een voorbereidingskrediet gevraagd van € 100.000.
Gezien de toenemende complexiteit van de vaak gemeente overstijgende opgaven en de druk om efficiënter te werken, is datagedreven werken en het gebruik van AI onvermijdelijk. AI is onmisbaar bij het analyseren van data en het identificeren van trends voor datagedreven besluitvorming. Ook bedrijven integreren AI steeds verder in hun ICT-systemen. De AI-verordening (AI-Act) verplicht gemeenten om passende maatregelen te nemen voor de inzet van AI-systemen en verantwoord om te gaan met het gebruik van AI om ethische en privacy-risico’s en risico’s op het gebied van informatieveiligheid te vermijden. Op 1 juli 2025 heeft het College het juridisch beleidskader voor de invoering en gebruik van AI vastgesteld, samen met de tips/spelregels voor verantwoord en slim gebruik van AI.
Op 8 oktober 2025 vindt een informatiebijeenkomst plaats gevolgd door een evaluatievoorstel ter behandeling door de commissie Bestuur en Middelen op 3 december 2025 en ter behandeling tijdens de raadsvergadering op 16 december 2025.
Op dit moment worden reisdocumenten gratis bezorgd. Er kan voor worden gekozen een bezorgingstarief te hanteren dat bij burgers in rekening wordt gebracht. Verwacht wordt dat ook sprake is van meerkosten wegens het feit dat een formatie-uitbreiding nodig is in verband met een toename van de baliebezoeken.
.png)
Voor een definitieoverzicht en overige beleidsindicatoren verwijzen wij naar hoofdstuk 8.13.
| Inwoners, bestuur en veiligheid (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| lasten per taakveld: | |||||||
| 0.1 bestuur | -1.946 | -1.980 | -1.901 | -1.901 | |||
| 0.2 burgerzaken | -1.863 | -2.011 | -1.800 | -1.800 | |||
| 0.4 overhead | -9.458 | -9.251 | -9.272 | -9.687 | |||
| 1.1 crisisbeheersing en brandweer | -3.190 | -3.183 | -3.201 | -3.223 | |||
| 1.2 openbare veiligheid | -2.748 | -2.121 | -2.117 | -2.117 | |||
| totale lasten | -19.206 | -18.546 | -18.291 | -18.729 | |||
| baten per taakveld: | |||||||
| 0.2 burgerzaken | 797 | 898 | 655 | 655 | |||
| 0.4 overhead | 28 | 28 | 28 | 1.828 | |||
| 1.1 crisisbeheersing en brandweer | 164 | 164 | 164 | 164 | |||
| 1.2 openbare veiligheid | 508 | 1 | 1 | 1 | |||
| totale baten | 1.497 | 1.092 | 848 | 2.648 | |||
| Saldo van baten en lasten bestaand beleid | -17.708 | -17.455 | -17.443 | -16.081 | |||
| Resultaatbestemming: | |||||||
| 0.10 Toevoeging reserves | - | - | - | -1.800 | |||
| 0.10 Onttrekking reserves | 447 | 97 | 67 | 99 | |||
| Saldo resultaatbestemming | 447 | 97 | 67 | -1.701 | |||
| Resultaat programma | -17.261 | -17.357 | -17.376 | -17.782 |