
Voor een definitieoverzicht en overige beleidsindicatoren verwijzen wij naar hoofdstuk 8.13.
Er zijn diverse zorgakkoorden met als doel de gezondheid van onze inwoners te versterken.
Het GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) maakt de beweging van zorg naar preventie en zet in op een gezonde leefomgeving, versterken van de sociale basis en een gezonde generatie in 2040. Via 13 GALA-thema's en ketenaanpakken werken we hieraan.
Het IZA (Integraal Zorg Akkoord) moet de zorg voor de toekomst goed, betaalbaar en toegankelijk houden. Hierbij is – op regionaal niveau – aandacht voor het invoeren van ‘het verkennend gesprek’, het realiseren van mentale gezondheidscentra, cruciale ggz-zorg beschikbaar houden, het terugbrengen van wachttijden, de krapte op de arbeidsmarkt en digitalisering van zorg.
Het AZWA (Aanvullend Zorg- en Welzijns- Akkoord) borgt de toegankelijkheid van de zorg voor iedereen die het nodig heeft. Speerpunten hierbij zijn preventie, mentale gezondheid en een sterke verbinding tussen zorg en sociaal domein op lokaal niveau.
In de regio Zuid-Limburg hebben twee – goedgekeurde - IZA transformatieplannen flinke impact voor Beekdaelen:
1. IZA plan PlusWijken: in Q3 2025 zijn de kernen Nuth en Schinveld als pilotwijken gestart. Doel is om in deze kernen de druk op de zorg te verlagen en positieve gezondheid van inwoners te verhogen door de samenredzaamheid, eigen regie en kracht van de gemeenschap te vergroten. Ook de samenwerking met informele zorg en welzijn wordt versterkt. Daarvoor gaan we betrokken partijen (huisartsen, welzijnsorganisaties, gemeente) in de wijk samenbrengen, de ‘Pluswijkaanpakken’ invoeren (Welzijn op Recept, Doorbraakmethode, Kernteam Ouderen) en draagvlak creëren voor een wijknetwerk.
2. IZA plan Mentale Gezondheid: alle ZL-gemeenten voeren, samen met het medische domein, het uniform instroommodel in om cliënten sneller naar geschikt (hulp)aanbod te verwijzen, werken aan preventie en geven ruimte aan ervaringsdeskundigheid.
In Beekdaelen zijn we gestart met investeren in en intensiveren van contact tussen gemeente, zorg en medische wereld. Hierop laten we de onderdelen van beide IZA plannen aanhaken. Het uitgangspunt daarbij is: aansluiten bij hetgeen er al is (laagdrempelige voorzieningen, vrijwilligersorganisaties, bestaande netwerken), het voorkomen van extra overlegstructuren en het werken vanuit het gedachtengoed Positieve Gezondheid.
Gemeenten staan door maatschappelijke en demografische ontwikkelingen en de toenemende druk op zorg voor grote uitdagingen in het sociaal domein. In Beekdaelen versterken we samen met onze partners de sociale basis en werken we vanuit de principes van normaliseren en integraliteit. Dat betekent dat we inwoners zoveel mogelijk ondersteunen binnen hun eigen netwerk en tegelijk domein overstijgend samenwerken om maatwerk te bieden waar dat nodig is.
Op basis van integraal verzamelde data brengen we sinds 2024 de belangrijkste opgaven per wijk en kern in beeld. Daarmee kunnen we beleid gerichter bijstellen, het ondersteuningsaanbod beter afstemmen en inwoners effectiever ondersteunen. In maart 2025 is onze Toekomstvisie Sociaal vastgesteld door de gemeenteraad; momenteel werken we aan de inrichting van wijkgericht werken.
Daarnaast zetten we de Doorbraakmethode in waar dat nodig is. Na een succesvolle beginfase in 2025, waarin Beekdaelen koploper was, starten we in 2026 met de coachfase. Het Instituut voor Publieke Waarden begeleidt daarbij onze consulenten, zodat we ook in complexe situaties samen met inwoners en partners tot duurzame doorbraken komen. In 2026 zullen we tevens de toegang tot het sociaal domein nog centraler gaan inregelen, zodat inwoners vanuit één loket de juiste zorg en ondersteuning ontvangen.
Met deze koers sluiten we o.a. aan bij de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de afspraken binnen Jeugdhulpregio Zuid-Limburg. Zo werken we lokaal én regionaal aan een toekomstbestendig sociaal domein.
Integraal huisvestingsplan
Op basis van het vastgestelde Integraal Huisvestingsplan voor het onderwijs in Beekdaelen wordt er gewerkt aan de realisatie van een nieuw kindcentrum in Amstenrade dat eind 2025 wordt opgeleverd. De locatiestudie voor de kindvoorziening middengebied is afgerond. De keuze is gemaakt om te ontwikkelen in Merkelbeek, waar de plannen volop in ontwikkeling zijn. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan de huisvestingsopgave in Puth. Daarmee maakt de gemeente in de komende periode werk van goede onderwijsvoorzieningen in de kernen van Beekdaelen.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
De gemeente ontving tot schooljaar 2024/2025 Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen van het Rijk. De gemeente heeft op basis van een schoolscan met scholen en kind- partners een verdeling gemaakt van deze NPO-middelen. Daarbij wordt ingezet op projecten en/of programma’s die de doorlopende leerlijn van 0-12 jaar ondersteunen en die ondanks incidentele inzet toch duurzaam effect sorteren met als doel om de door coronacrisis opgedane leervertragingen te verbeteren. De eisen die door de gemeente gesteld zijn aan de inzet zijn dat de middelen enkel op groepsniveau, niet op individueel kindniveau, een bijdrage leveren aan de bekwaamheid van de leerkracht/pedagogisch medewerker, dat de inzet gezamenlijk uitgevoerd wordt op school én de voorschoolse partner. Deze extra inzet is geëindigd na schooljaar 2024/2025. Vanuit de Lokale Educatie Agenda (LEA) lopen op dit moment inhoudelijke gesprekken om de inzet vanuit de NPO-middelen (deels) te continueren voor de scholen en kinderopvang.
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Beekdaelen voert een actief onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Alle kinderen verdienen een goede start van hun schoolcarrière. Deze vormt immers een belangrijke basis voor een gezond en gelukkig leven. De afgelopen jaren hebben we steeds gerapporteerd over het project Hard voor Taal. Dit project is afgerond en de leerkrachten zijn in staat om de werkwijze zelfstandig voort te zetten. De samenwerking met onderwijs, jeugdgezondheidszorg, peuter- en kinderopvangorganisaties is geïntensiveerd en verankerd en ook de samenwerking in de Westelijke Mijnstreek en Parkstad vindt periodiek plaats. Uit de monitoring blijkt dat er vooruitgang is geboekt in de warme overdracht tussen peuteropvang en basisschool en zijn de groeigegevens van VVE-peuters en kleuters goed in beeld. Opvallend is dat bij peuters die bij het eerste registratiemoment een beneden gemiddeld niveau hadden, tweederde een bovengemiddelde groei laat zien gedurende de VVE-periode.
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur binnen onze gemeente is een mogelijkheid om verbinding te creëren tussen inwoners, verenigingen, organisaties en lokale ondernemers. Door middel van kunst en cultuur kunnen mensen van diverse achtergronden en leeftijdsgroepen elkaar beter leren kennen en begrijpen. Dit bevordert de sociale cohesie en zorgt voor een hechtere samenleving. Culturele activiteiten bieden ook ruimte voor ontmoeting en dialoog, waardoor mensen zich meer betrokken voelen en kunnen blijven participeren aan hun omgeving. Bovendien kunnen lokale kunstenaars, verenigingen en andere initiatieven met steun van de gemeente bijdragen aan een inclusieve en levendige gemeenschap waarin iedereen zich thuis voelt binnen Beekdaelen. Het Uitvoeringsprogramma is een dynamisch werkdocument op basis waarvan diverse culturele activiteiten in Beekdaelen worden uitgevoerd.
Sport en bewegen
Sport en bewegen zijn belangrijk voor de gezondheid van onze inwoners. Het is een manier om andere mensen te ontmoeten en het draagt bij aan de gemeenschapsvorming in relatie tot leefbaarheid, sociale cohesie en gezondheid. Ondanks een rijk verenigingsleven, staan de verenigingen in Beekdaelen onder druk. Vrijwilligers- en ledenbestanden lopen terug en accommodaties raken hier en daar verouderd. Met het accommodatiebeleid hebben we een eerste stap gezet om het totaal aan accommodaties beheersbaar en financieel verantwoord te kunnen houden, waarbij sport en bewegen een belangrijke plek inneemt.
In 2025 zijn we begonnen met het opstellen van sport- en beweegbeleid. In 2026 zal een beleidsnota aan uw raad voorgelegd worden.
Maatschappelijke accommodaties
De maatschappelijke accommodaties vormen een spil in het sociaal welzijn en vitaal houden van onze inwoners in Beekdaelen. Zowel in 2024 als in 2025 is hard gewerkt aan het uitvoeringsplan accommodaties, waarover u eind 2025 wordt geïnformeerd. In 2025 is er overigens niet alleen gewerkt aan het uitvoeringsplan maar zijn er ook al diverse overleggen en afspraken met maatschappelijke accommodaties gemaakt ter voorbereiding op het daadwerkelijk uitvoeren van het uitvoeringsplan.
De uitvoering van de Wet Inburgering, zoals het laten doorlopen van een inburgeringstraject door de betreffende statushouders en het bieden van maatschappelijke begeleiding aan nieuwe statushouders, is uitbesteed aan ISD Kompas.
Naast de uitvoering van de inburgeringswet hebben wij nog steeds een majeure opgave op het gebied van opvang van vluchtelingen. Dit zijn onder andere statushouders, waarin gemeenten een jaarlijkse door het rijk opgelegde taakstelling hebben qua aantal te huisvesten personen. Hiervoor zijn afspraken gemaakt met de woningcorporaties. Het jaarlijks te huisvesten aantal statushouders per gemeente loopt, vanwege de hoge landelijke instroom, nog steeds op en vergt veel van de capaciteit van de sociale woningen.
Vanaf 2022 vangen wij daarnaast ook vluchtelingen uit Oekraïne op. Dit zal ook in 2026 nog aan de orde zijn. Wij geven de voorkeur aan kleinschalige locaties – zoals leegstaande schoolgebouwen of ander gemeentelijk vastgoed – verspreid over de kernen. Het aantal opvanglocaties is de afgelopen twee jaar gegroeid naar zeven. Wij blijven voortdurend alert op nieuwe mogelijkheden.
Integratie in de samenleving vindt beter en sneller plaats als mensen de taal spreken. Taalvaardigheid zorgt voor snellere deelname aan werk of andere vormen van participatie in de samenleving. We zetten daarom het actieve beleid met betrekking tot het Taalhuis in combinatie met de bibliotheken en sociale partners door. De nieuwkomers krijgen, net als alle andere inwoners van onze gemeente, optimale kansen om zelfstandigheid te ontwikkelen.
Verder geven wij in 2026 invulling aan het besluit van de raad om medewerking te verlenen aan structurele uitbreiding van het AZC in Sweikhuizen met 150 plekken.
Wij staan voor een gemeente die bevordering en behoud van vitale en gezonde burgers in Beekdaelen nastreeft. Voor ons gelden de volgende uitgangspunten:
Het wetsvoorstel tot vervanging van de vaste eigen bijdrage binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) door een inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage per 1 januari 2027 is door de Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) controversieel verklaard. Als gevolg hiervan wordt de verdere behandeling van het voorstel doorgeschoven naar een volgend kabinet.
Voor gemeenten blijft derhalve voorlopig het huidige abonnementstarief van € 23,60 per maand van kracht. Dit leidt tot een aanhoudend hoge instroom in de Wmo, ook onder inwoners die de betreffende ondersteuning in beginsel zelf zouden kunnen bekostigen. De druk op de Wmo-uitgaven blijft hierdoor hoog, mede in samenhang met de demografische ontwikkeling als gevolg van de dubbele vergrijzing.
Hoewel de invoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor HbH wederom is uitgesteld, zoeken we wel naar andere maatregelen om de kosten beheersbaar kunnen houden. Zo bekijken we o.a. of het normenkader, dat wordt gehanteerd ter bepaling van het aantal benodigde uren en taken, kan worden aangepast.
De gemeenten Beekdaelen, Landgraaf en bibliotheek Landgraaf-Beekdaelen hebben samen een Meerjarenplan 2025-2028, een uitvoeringsplan en een meerjarenbegroting opgesteld, vooruitlopend op de wijziging in 2026 van de Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen. In september 2025 heeft de raad dit beleid vastgesteld. Beide gemeenten en de bibliotheek leggen hun samenwerkingsafspraken vast in een Samenwerkingsconvenant.
In 2024 heeft adviesbureau F-Fort een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de samenwerking tussen de 16 gemeenten in de Jeugdhulpregio Zuid-Limburg. Op basis van dit adviesrapport is bestuurlijk een plan van aanpak vastgesteld om de samenwerking te optimaliseren.
In 2025 is gestart met de acties uit het plan van aanpak en daarmee de implementatie van de nieuwe governance-structuur. Inmiddels is een Regiomanager aangesteld en is de werving van vier nieuwe coördinatoren (Beleid, Inkoop, Toegangen en Bedrijfsvoering) voor het Regioteam in gang gezet. Daarnaast loopt er een communicatietraject om gemeenten en partners goed mee te nemen in de veranderingen.
Deze nieuwe structuur is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van beleid en uitvoering, met als doel goede en betaalbare jeugdhulp in Zuid-Limburg te waarborgen. Binnen de centrumregeling blijven we met deze implementatie vooralsnog binnen de gezamenlijke budgettaire kaders.
Vanaf 2026 zijn gemeenten verplicht integraal lokaal beleid te ontwikkelen om suïcide te voorkomen (wijziging Wet publieke gezondheid in 2024). De 16 Zuid-Limburgse gemeenten bereiden op dit moment een regionale aanpak voor om de beperkte rijksmiddelen hiervoor zo efficiënt mogelijk in te zetten .
Het voorstel is te komen tot een slagvaardig actienetwerk - naar voorbeeld van het actienetwerk in Midden-Limburg - dat een vangnet vormt voor mensen met suïcidale gedachten en gedrag. Partijen in het netwerk weten straks: hoe het gesprek aan te gaan met mensen die denken aan zelfdoding, te signaleren en door te verwijzen. Deze aanpak is gebaseerd op een bewezen effectief preventiemodel, het European Alliance Against Depression (https://www.eaad.net/).
In 2025 en 2026 wordt gewerkt aan het opstellen van integraal sport- en beweegbeleid om de gezondheid en vitaliteit van alle inwoners te bevorderen. Dit sluit aan op het verlengde projectplan Beweegdaelen 2020-2024 (verlengd t/m 31-12-2026) dat de basis vormt voor de diverse sport- en beweegactiviteiten in de gemeente.
Het nieuwe beleid vormt het kader voor de diverse sport- en beweegactiviteiten in de gemeente en haakt aan op thema's zoals het Sportakkoord 2.0, accommodatiebeleid en speelruimtebeleid maar ook op Meer bewegen voor Ouderen en valpreventie. Verder kunnen we met nieuw beleid inspelen op nieuwe ontwikkelingen zoals digitalisering van bewegen (apps) en veranderende sportbehoeften. Het biedt tevens ook de kans om een efficiëntieslag te maken, waarbij we kritisch kijken naar wat we als gemeente zelf kunnen uitvoeren en waar we beweegprofessionals voor nodig hebben.
Met het opstellen van het sport- en beweegbeleid werken we tevens aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), waaronder de thema’s Brede regeling Combinatiefunctionaris en Terugdringen Gezondheidsachterstanden.
In februari 2025 heeft de raad het initiatiefvoorstel van de VVD aangenomen en hiermee het college de opdracht gegeven om in de loop van 2025 naar de raad te komen met een Lokale Inclusie Agenda (LIA). Op dit moment wordt in kaart gebracht op welke onderdelen ten aanzien van inclusie we als gemeente al beleid hebben en/of activiteiten uitvoeren. Daarnaast wordt afstemming gezocht met belanghebbenden, stakeholders, professionals en ervaringsdeskundigen, waarbij rekening wordt gehouden met de in de opdracht genoemde uitgangspunten. Dit proces dient zorgvuldig vormgegeven te worden en kost tijd, wat betekent dat oplevering van de LIA mogelijk iets later (begin 2026) zal plaatsvinden.
Het Rijk had aangekondigd dat per 1 januari 2024 voor Beschermd Wonen het woonplaatsbeginsel ingevoerd en doorgedecentraliseerd zou worden. De middelen zouden worden herverdeeld onder alle gemeenten. Deze doordecentralisatie is diverse keren uitgesteld. Dat betekent dat de herverdeling van financiële middelen van Beschermd Wonen tussen de regio’s ook is uitgesteld. Voor onze regio is dit financieel gunstig aangezien wij als regio historisch gezien een hoog budget ontvangen. Regionaal is besloten dit overschot in te zetten voor extra preventieve maatregelen en mogelijke extra kosten voor het realiseren van voorzieningen voor de doelgroep Opvang en Beschermd Wonen. Aan deze situatie verandert niets in 2026.
Met de inzet van straatcoaches wordt preventief en repressief ingezet op jeugd(overlast) en locaties waarover overlastmeldingen worden gedaan. Jaarlijks ontvangen de gemeente en politie een groot aantal meldingen over jeugdoverlast. Door straatcoaches hierop in te zetten vindt een efficiënte en effectieve aanpak plaats en wordt tegemoet gekomen aan de vraag vanuit burgers om iets aan de overlast die zij als probleem ervaren te doen. Op basis van de positieve evaluatie van de pilot wordt voorgesteld de inzet van straatcoaches structureel in te bedden, waarbij zij tevens worden ingezet op de aanpak van vuurwerkoverlast in de maand december. De kosten bedragen € 106.000 per jaar vanaf 2026.
De businesscase voor nieuwbouw van de school in Puth staat in het IHP Onderwijs opgenomen voor het jaar 2026. In 2024 zijn we begonnen met het locatieonderzoek voor een school met kinddiensten in Puth. In 2025 vonden enkele verdiepende onderzoeken plaats om de businesscase te kunnen opstellen. In 2026 zal de locatie definitief bekend zijn en dient er verdere uitwerking plaats te vinden voor het kindcentrum. De verwachting is dat uitvoering zal plaatsvinden in 2027-2028.
Om de voorbereiding van deze huisvestingsopgave te kunnen bekostigen wordt in deze begroting een voorbereidingskrediet gevraagd van € 120.000. Nadere informatie hierover is terug te vinden in hoofdstuk 5.3.2 van deze begroting.
De businesscase voor nieuwbouw van de school in Nuth staat opgenomen voor het jaar 2029. Er zal ook hier een locatieonderzoek plaatsvinden. De verwachting is dat vanaf 2030 kosten gemaakt worden in de voorbereidingsfase, waarna aan uw raad een separaat krediet gevraagd wordt voor de uitvoering.
Opstellen uitvoeringsnota accommodatiebeleid
Met het vaststellen van het strategisch accommodatiebeleid heeft de gemeente Beekdaelen een kader om de komende jaren met haar verenigingsleven te werken aan een duurzame vastgoedportefeuille, die bijdraagt aan een sterk verenigingsleven. Het opstellen van het uitvoeringsrapport behoort tot de eerste fase van realisatie dat naar verwachting in de 2e helft van 2025 gereed zal zijn. Hierbij zal ook bekeken worden welke structurele MJOP gelden naar verwachting vrijvallen om de gevraagde acties per cluster te realiseren.
Racketsport accommodatie Park de Oirsprong
Het omvormen van het huidige Park de Oirsprong tot Ontmoetingspark de Oirsprong wordt gezien als een grote kans om bewegen, ontmoeten en verbinden op een zichtlocatie te laten plaatsvinden. Een belangrijk uitgangspunt om dit te kunnen realiseren is het besluit om TC Oirsbeek als bovenlokale locatie voor tennis te kiezen. In nauwe samenwerking met het Kernteam Park de Oirsprong heeft een verkenning van mogelijke locaties op het park plaatsgevonden. Hierbij weegt vanuit sociaal oogpunt zwaar, dat het huidige clubhuis van VV Alfasport, met uitbreiding van kleedlokalen, geschikt gemaakt wordt voor gezamenlijk gebruik, organisatorische samenwerking en programmering voor andere doelgroepen. Hierbij wordt ook de verhuizing van Schutterij Oirsbeek meegenomen.
Momenteel wordt de financiële haalbaarheid onderzocht van het realiseren van een nieuw tennispark Beekdaelen-Noord, TC Oirsbeek gefuseerd met TC Merkelbeek, in combinatie met uitbreiding van het clubhuis van VV Alfasport voor gezamenlijk gebruik en uitbreiding van de programmering. Eén en ander wordt vervat in een apart raadsvoorstel.
Het indicatieve bedrag dat is gemoeid met de investering in de racketsportaccommodatie Park de Oirsprong bedraagt € 3,1 miljoen. Rekening houdend met subsidies bedragen de jaarlijkse kapitaallasten globaal € 160.000. Samen met de verwachte kosten voor het onderhoud bedragen de jaarlijkse kosten € 175.000.
Zoals in het accommodatiebeleid verwoord is het de bedoeling de uitvoeringskosten van het accommodatiebeleid primair binnen het huidige financiële kader wordt uitgevoerd. Indien de raad instemt met het separate voorstel dan worden de kosten gedekt door inzet van de middelen die kunnen worden bespaard doordat in het huidige meerjarig onderhoudsplan gebouwen nog gemeentelijke gebouwen zitten die op termijn zullen worden afgestoten. Voor de betreffende bezuiniging wordt kortheidshalve verwezen naar hoofdstuk 5.3.4 van deze begroting.
Verkoop Sporthal de Keelkamp aan GITEK Sport BV en verbouwing tot gymzaal
De haalbaarheid van het verkopen en realiseren van een gymzaal in Sporthal de Keelkamp is concreet onderzocht. Aangezien er de komende jaren diverse ontwikkelingen geprogrammeerd staan voor de kernen Nuth en Wijnandsrade wordt onderzocht of de binnensport integraal onderdeel kan uitmaken van deze ontwikkelingen, daar waar gedeeltelijke ontvlechting van de huidige binnensportlocatie nogal ingewikkeld is gebleken.
Beheer binnensport accommodaties
In het strategisch accommodatiebeleid is het beleggen van het beheer van de diverse gymzalen en sporthal bij één partij als doel benoemd. Hierover vinden momenteel de eerste verkennende gesprekken plaats gericht op een eenduidige afspraak gemeente-breed.
De gemeente Beekdaelen heeft samen met de gemeenten Voerendaal en Simpelveld diverse taken en bevoegdheden op het gebied van de Participatiewet uitbesteed aan ISD Kompas. Op 15 april 2025 heeft de gemeenteraad besloten te onderzoeken of het eventueel in eigen beheer uitvoeren van de aan ISD Kompas opgedragen taken structurele besparingen kan opleveren ten opzichte van voortzetting van deelname aan ISD Kompas. Daarbij wordt tevens gekeken naar de kwaliteit en integraliteit van de dienstverlening.
Op verzoek van de raad is getracht de gemeenten Voerendaal en Simpelveld actief bij dit onderzoek te betrekken. Beide gemeenten hebben echter in een gezamenlijke reactie aangegeven niet deel te nemen aan het onderzoek. Wel hebben zij zich bereid verklaard om, binnen hun mogelijkheden en expertise, gerichte vragen van het onderzoeksbureau te beantwoorden.
Het onderzoek start in het vierde kwartaal van 2025. Conform uw verzoek zullen de gemeenten Voerendaal en Simpelveld actief worden meegenomen in het onderzoeksproces. De uitkomsten van het onderzoek, inclusief de mogelijke financiële, personele en organisatorische consequenties, zullen naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 worden voorgelegd aan uw raad in de vorm van een afzonderlijk voorstel.

Voor een definitieoverzicht en overige beleidsindicatoren verwijzen wij naar hoofdstuk 8.13.
| Sociale leefomgeving (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| lasten per taakveld: | |||||||
| 4.2 onderwijshuisvesting | -1.048 | -870 | -812 | -835 | |||
| 4.3 onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -2.054 | -2.054 | -2.054 | -2.054 | |||
| 5.1 sportbeleid en activering | -930 | -669 | -669 | -669 | |||
| 5.2 sportaccommodaties | -3.578 | -3.518 | -3.372 | -3.351 | |||
| 5.3 cultuurpresentatie, -presenatie, - participatie | -360 | -360 | -360 | -360 | |||
| 5.4 musea | -38 | -38 | -38 | -38 | |||
| 5.5 cultureel erfgoed | -40 | -40 | -40 | -40 | |||
| 5.6 media | -1.022 | -916 | -917 | -918 | |||
| 6.1 samenkracht en burgerparticipatie | -5.223 | -5.124 | -5.123 | -5.128 | |||
| 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | -565 | -565 | -565 | -565 | |||
| 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | -988 | -988 | -988 | -988 | |||
| 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | -70 | -70 | -70 | -70 | |||
| 6.3 inkomensregelingen | -12.564 | -12.564 | -12.564 | -12.564 | |||
| 6.4 wsw en beschut werk | -4.947 | -4.852 | -4.812 | -4.807 | |||
| 6.5 arbeidsparticipatie | -1.071 | -1.071 | -1.071 | -1.071 | |||
| 6.60 hulpdiddelen en diensten (WMO) | -1.052 | -1.052 | -1.052 | -1.052 | |||
| 6.711 huishoudelijke hulp (WMO) | -6.070 | -5.820 | -5.820 | -5.820 | |||
| 6.712 Begeleiding (WMO) | -1.644 | -1.644 | -1.644 | -1.644 | |||
| 6.713 dagbesteding (WMO) | -806 | -806 | -806 | -806 | |||
| 6.714 overige maatwerkarrangementen (WMO) | -100 | -100 | -100 | -100 | |||
| 6.751 jeugdhulp ambulant lokaal | -148 | -148 | -148 | -148 | |||
| 6.752 jeugdhulp ambulant regionaal | -7.829 | -7.829 | -7.769 | -7.769 | |||
| 6.753 jeugdhulp ambulant landelijk | -135 | -135 | -135 | -135 | |||
| 6.761 jeugdhulp met verblijf lokaal | -175 | -175 | -175 | -175 | |||
| 6.762 jeugdhulp met verblijf regionaal | -3.719 | -3.719 | -3.719 | -3.719 | |||
| 6.763 jeugdhulp met verblijf landelijk | -230 | -230 | -230 | -230 | |||
| 6.792 PGB jeugd | -276 | -276 | -276 | -276 | |||
| 6.812 maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -51 | -51 | -51 | -51 | |||
| 6.821 jeugdbescherming | -478 | -478 | -479 | -479 | |||
| 6.822 jeugdreclassering | -37 | -37 | -37 | -37 | |||
| 6.91 coördinatie en beleid WMO | -1.005 | -1.005 | -1.005 | -1.005 | |||
| 6.92 coördinatie en beleid Jeugd | -1.361 | -1.361 | -1.361 | -1.361 | |||
| 7.1 volksgezondheid | -2.941 | -2.804 | -2.796 | -2.795 | |||
| totale lasten | -62.556 | -61.369 | -61.059 | -61.060 | |||
| baten per taakveld: | |||||||
| 4.2 onderwijshuisvesting | 162 | 162 | 162 | 162 | |||
| 4.3 onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 666 | 666 | 666 | 666 | |||
| 5.1 sportbeleid en activering | 261 | - | - | - | |||
| 5.2 sportaccommodaties | 360 | 360 | 360 | 360 | |||
| 5.3 cultuurpresentatie, -presenatie, - participatie | |||||||
| 5.4 musea | |||||||
| 5.5 cultureel erfgoed | |||||||
| 5.6 media | 61 | 61 | 61 | 61 | |||
| 6.1 samenkracht en burgerparticipatie | 492 | 381 | 381 | 381 | |||
| 6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | |||||||
| 6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | |||||||
| 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | |||||||
| 6.3 inkomensregelingen | 8.162 | 8.162 | 8.162 | 8.162 | |||
| 6.4 wsw en beschut werk | |||||||
| 6.5 arbeidsparticipatie | 725 | 725 | 725 | 725 | |||
| 6.60 hulpdiddelen en diensten (WMO) | 21 | 21 | 21 | 21 | |||
| 6.711 huishoudelijke hulp (WMO) | 600 | 600 | 600 | 600 | |||
| 6.712 Begeleiding (WMO) | |||||||
| 6.713 dagbesteding (WMO) | |||||||
| 6.714 overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| 6.751 jeugdhulp ambulant lokaal | |||||||
| 6.752 jeugdhulp ambulant regionaal | - | - | 558 | 561 | |||
| 6.753 jeugdhulp ambulant landelijk | |||||||
| 6.761 jeugdhulp met verblijf lokaal | |||||||
| 6.762 jeugdhulp met verblijf regionaal | |||||||
| 6.761 jeugdhulp met verblijf landelijk | |||||||
| 6.792 PGB jeugd | |||||||
| 6.811 beschermd wonen | |||||||
| 6.812 maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | - | 227 | 738 | 853 | |||
| 6.821 jeugdbescherming | |||||||
| 6.822 jeugdreclassering | |||||||
| 6.91 coördinatie en beleid WMO | |||||||
| 6.92 coördinatie en beleid Jeugd | 90 | 90 | 90 | 90 | |||
| 7.1 volksgezondheid | 157 | 8 | 8 | 8 | |||
| totale baten | 11.757 | 11.464 | 12.533 | 12.651 | |||
| Saldo van baten en lasten bestaand beleid | -50.799 | -49.906 | -48.526 | -48.409 | |||
| Resultaatbestemming: | |||||||
| 0.10 Toevoeging reserves | -173 | -173 | - | - | |||
| 0.10 Onttrekking reserves | 1.698 | 1.480 | 1.138 | 1.129 | |||
| Saldo resultaatbestemming | 1.525 | 1.306 | 1.138 | 1.129 | |||
| Resultaat programma | -49.274 | -48.599 | -47.387 | -47.280 | |||