6. Programma 4 | Bestuurlijke samenwerking en financiën

6.1 Inleiding

Samenwerken binnen en buiten de grenzen

Terug naar navigatie - 6.1 Inleiding - Samenwerken binnen en buiten de grenzen

Vanuit de 360 graden benadering zet Beekdaelen in op samenwerking op Zuid-Limburgs niveau. Alle samenwerkingsverbanden zullen kritisch bekeken worden. Als het gaat om onze rol als samenwerkingspartner zien wij de volgende aandachtspunten voor de komende vier jaren:

•    Samenwerking NOVEX-gebied Zuid-Limburg: Hier gaat het om het verder vormgeven van de samenwerking tussen het rijk, de provincie en de gemeenten in Zuid-Limburg, waarbij gewerkt wordt aan de majeure ruimtelijke opgaven van Zuid-Limburg. Dit gebeurt door het opstellen van een gebiedsgericht programma en een regionale investeringsagenda op het door ons nagestreefde niveau van Zuid-Limburg. De regionale uitvoerings- en investeringsagenda NOVEX Zuid-Limburg is in concept gereed. De agenda bouwt voort op de Agenda Zuid-Limburg en het Ontwikkelperspectief NOVEX-gebied Zuid-Limburg, en vormt een uitvoeringskader voor de periode tot 2030.

•    Samenwerking Middengebied-gemeenten in Zuid-Limburg: In de afgelopen jaren hebben de Middengebied-gemeenten op een aantal thema’s samengewerkt, waaronder landbouw / landschap en toerisme van de toekomst. Gebleken is  dat de uitdagingen én kansen van deze tijd het Middengebied overstijgen. Dit is mede aanleiding geweest om de bestaande samenwerking te verbreden, waarbij gemeente Beek én de steden Maastricht en Sittard-Geleen zijn aangehaakt. Het middengebied is opgegaan in de onlangs opgerichte Stichting Samenwerking Zuid-Limburg. In 2026 zal deze stichting verder inhoud krijgen en activiteiten ontplooien, waaronder de intensivering van de samenwerking met Stadsregio Parkstad Limburg.

•    GR Stadsregio Parkstad: In deze GR werken de Parkstadgemeenten samen op de thema’s Wonen en Herstructurering, Economie en Toerisme, Ruimte en Mobiliteit, Duurzaamheid, Sociaaleconomische Structuurversterking (SES) en Grensoverschrijdende samenwerking (GROS). De strategische agenda wordt de komende jaren verder uitgewerkt. Blijvend aandacht dient te worden gegeven dat -naast de stedelijke opgaven- ook de landelijke gemeenten in de GR Parkstad ertoe doen: hier ligt een rol voor Beekdaelen weggelegd.

•    Uitwerken visie op 360 graden samenwerking: Beekdaelen streeft zoveel als mogelijk naar samenwerking op de schaal van Zuid-Limburg. Enerzijds gezien de ligging van Beekdaelen in Zuid-Limburg; wij grenzen aan 7 Zuid-Limburgse en 2 Duitse gemeenten. Anderzijds vanwege het gegeven dat Zuid-Limburg het juiste schaalniveau is om strategische opgaven aan te pakken. Gemeenten in Zuid-Limburg zullen zichzelf echter meer moeten verbinden aan elkaar. De coronacrisis, de waterknelpunten en de huidige geopolitieke situatie laten zien dat samenwerking op de schaal van de Zuid-Limburgse (veiligheids)regio noodzakelijk is. Beekdaelen speelt hierbij een belangrijke rol.

•    Meer grip op samenwerkingen (lees: verbonden partijen) krijgen: Naast het aangaan van succesvolle samenwerkingen is het voor wat betreft de ‘verbonden partijen’ van belang om hier ook grip op te krijgen en te houden. De aanpak ‘Samen Grip Op Verbonden Partijen’ - die door een groot deel van de gemeenten in Zuid-Limburg wordt toegepast- werpt vruchten af. In dat verband biedt de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen de gemeenteraden meer mogelijkheden om hun taakstellende en controlerende taak jegens GR-en uit te oefenen.

•    Grensoverschrijdende samenwerking (GROS): De Nederlandse gemeenten Landgraaf, Brunssum en Beekdaelen hebben in het najaar 2025 samen met de Duitse gemeenten Selfkant, Gangelt, Geilenkirchen en Übach-Palnburg afspraken gemaakt om de samenwerking in de grensregio verder te versterken. In het kader van de regiodeal Parkstad wordt momenteel een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar kansen in de grensregio. Thema’s die om samenwerking vragen zijn onder meer midden- en kleinbedrijf, vrijetijdseconomie, duurzame energie, mobiliteit en natuur- en landschapsontwikkeling.

6.2 Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 6.2 Wat willen we bereiken? - Wat willen we bereiken?

Wij staan voor een gemeente die inzet op samenwerking en die financieel en organisatorisch gezond en in control is. Voor ons gelden de volgende uitgangspunten: 

  • We werken samen met andere gemeenten om de kwaliteit en betaalbaarheid van publieke taken en diensten te kunnen waarborgen.
  • Vanuit het principe “goed rentmeesterschap” blijven we vasthouden aan een gezonde financiële positie in Beekdaelen.
  • Op basis van het principe ‘een goede balans tussen willen en kunnen’ is onze opgestelde prioriteitenlijst leidend voor het al dan niet uitvoeren van bestaande plannen.
  • We houden de belastingdruk voor onze inwoners zo laag mogelijk, d.w.z. ombuigingsmaatregelen gaan voor belastingverhoging (uitgezonderd indexering).

6.3 Wat gaan we daarvoor doen?

6.3.1 Algemene ontwikkelingen programma 'Bestuurlijke samenwerking en financiën'

Regionale investeringsagenda’s NOVEX, Regiodeal 6 en Nationaal Programma Vitale Regio’s

Terug naar navigatie - 6.3.1 Algemene ontwikkelingen programma 'Bestuurlijke samenwerking en financiën' - Regionale investeringsagenda’s NOVEX, Regiodeal 6 en Nationaal Programma Vitale Regio’s

In 2025/2026 zal als vervolg op het in 2023/ 2024 opgestelde Ontwikkelperspectief NOVEX- Zuid-Limburg (Rijk, Provincie, Waterschap en gemeenten) een Regionaal Investerings- en Uitvoeringsagenda worden opgesteld. Voor projecten die ook Beekdaelen raken (met name gericht op de groen-blauwe kwaliteit) zal co-financiering aan de orde zijn.  In 2026 zal een Regionale Uivoerings- en Investeringsagenda worden vastgesteld met de voornoemde partijen.

Daarnaast is in 2025 voor de uitvoering van de Regiodeals Zuid-Limburg een stichting Samenwerking Zuid-Limburg opgericht. Beekdaelen draagt ook bij -naar inwonersaantal- aan de kosten van deze stichting. Tevens zal de Regiodeal 6 ook co-financiering in 2026 vragen op projectbasis. Hierbij gaat het o.a. om duurzaam beheer van landschap(selementen), circulair bouwen en vitale kernen (gericht op jeugd). 

Daar waar NOVEX met name gericht is op ruimtelijke opgaven is Zuid-Limburg in het Nationaal Programma Vitale Regio’s (NPVR) een van de aandachtsregio’s. Dit richt zich met name op de sociaal-maatschappelijke en economische ontwikkeling. Het vormt daarmee een complementaire aanpak t.o.v. Novex. Ook hier zal een Ontwikkelagenda en vervolgens een uitvoerings- en ontwikkelingsagenda worden opgesteld. Het NPVR is de opvolger van de Regiodeal aanpak, die met de 6e Tranche zijn laatste openstelling heeft gehad. Verwachting is dat dit in 2026 concreet wordt. 

6.3.2 Bezuinigingsmogelijkheden

Verlagen bijdrage gemeenschappelijke regelingen met 5%

Terug naar navigatie - 6.3.2 Bezuinigingsmogelijkheden - Verlagen bijdrage gemeenschappelijke regelingen met 5%

Landelijk worden gemeenten de komende periode geconfronteerd met een korting op het gemeentefonds waarbij het jaar 2026 een dieptepunt kent. Hierdoor wordt ook gemeente Beekdaelen gedwongen om te zoeken naar noodzakelijke bezuinigingen.

De gemeenschappelijke regelingen zijn in de afgelopen periode gevraagd om, gelet op de knellende financiële kaders, als ‘verlengd lokaal bestuur’ hun verantwoordelijkheid hierin te nemen. Hierbij is uitgegaan van een structurele bezuinigingsopgaven van minimaal 5%.

De gemeenteraad heeft in de zienswijzebrieven ten aanzien van de ontwerpbegrotingen 2025 van alle gemeenschappelijke regelingen een passage gewijd aan dit uitgangspunt. Ook in de zienswijzenbrieven ten aanzien van de begrotingen 2026 van àlle gemeenschappelijke regelingen is een uniforme passage opgenomen waarin de GR’en gevraagd worden om noodzakelijke bezuinigingen in de bedrijfsvoering dan wel kerntaken van hun organisatie door te voeren (nog steeds uitgaande van de eerdere bezuinigingsopgaven van minimaal 5%).

De diverse GR’ en hebben hier wisselend op gereageerd met helaas lang niet altijd het gewenste resultaat. Inmiddels hebben op directieniveau verkennende gesprekken plaatsgevonden met de volgende (grote) GR-en: VRZL, BsGW, GGD en Omgevingsdienst Zuid-Limburg. Ondertussen wordt in SGOVP-verband bekeken hoe hier een vervolg aan wordt gegeven; dit wordt momenteel verder opgepakt door de trekkende gemeenten Simpelveld en Eijsden-Margraten.

Kostendekkend maken begraafrechten

Terug naar navigatie - 6.3.2 Bezuinigingsmogelijkheden - Kostendekkend maken begraafrechten

De begraafrechten zijn op dit moment niet kostendekkend. Verhoging van de kostendekkendheid heeft voordelige gevolgen voor de gemeentebegroting. Eerst wordt in kaart gebracht hoeveel de tarieven zouden moeten worden verhoogd om kostendekkend te zijn. Vervolgens wordt bekeken op welke wijze de tarieven zich dan verhouden met de tarieven die in de regio worden gehanteerd.

6.5 Wat gaat het programma kosten?

Terug naar navigatie - 6. Programma 4 | Bestuurlijke samenwerking en financiën - 6.5 Wat gaat het programma kosten?
Programma bestuurlijke samenwerking en financiën (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
lasten per taakveld:
0.1 bestuur -638 -632 -646 -598
0.4 overhad -3.154 -3.251 -3.370 -3.259
0.5 treasury -260 -245 -185 -168
0.61 OZB woningen -479 -476 -475 -475
0.62 OZB niet-woningen -117 -116 -116 -116
0.7 algemene uitkering gemeentefonds - - - -
0.8 overige baten en lasten -2.267 -1.712 -1.895 -2.088
totale lasten -6.916 -6.433 -6.688 -6.705
baten per taakveld:
0.1 bestuur
0.4 overhad 118 118 118 118
0.5 treasury 783 782 781 780
0.61 OZB woningen 6.956 7.187 7.187 7.187
0.62 OZB niet-woningen 2.070 2.139 2.139 2.139
0.64 belastingen overig - - - -
0.7 algemene uitkering gemeentefonds 77.064 75.250 73.065 73.474
0.8 overige baten en lasten 31 31 31 31
totale baten 87.023 85.508 83.322 83.730
Saldo van baten en lasten bestaand beleid 80.108 79.075 76.634 77.025
Resultaatbestemming:
0.10 Toevoeging reserves -405 - - -
0.10 Onttrekking reserves 963 419 429 392
Saldo resultaatbestemming 558 419 429 392
Resultaat programma 80.666 79.494 77.063 77.417