1. Onderzoek IBOR-rehabilitaties
In de raadsvergadering van 1 februari jongstleden is bij het agendapunt IBOR-beleidsplan besloten Werken in de openbare ruimte in principe in te steken vanuit het motto “Integraal tenzij”.
Om de komende jaren ook een goede (financiële) en transparante programmering te kunnen maken van de integrale beheerprojecten is het gewenst dat in de programmabegroting bij de kapitaalsgoederen een jaarlijks vervangingsinvesteringsvolume voor de diverse IBOR beheergroepen wordt opgenomen. Het nader onderzoek dat nodig is om voor de programmabegroting 2024 inzichtelijk te maken, zoals dit is verwoord in de kadernota, welk bedrag dient te worden opgevoerd voor de betreffende rehabilitaties op basis van de kwaliteitskaders uit het IBOR-beleidsplan en het opstellen van een eerste integrale meerjaren investerings programmering als verlengde hiervan, waarbij het GRP en het uitvoeringsprogramma Mobiliteit integraal deel van uit gaan maken zal 500 – 600 uur in beslag gaan nemen. Hiermee is in 2023 eenmalig een bedrag gemoeid van € 45.000.
2. Viaduct Nagelbeek
Na de openstelling van de BPL en de onttrekking van de toe- en afrit van de A 76 ter hoogte van Schinnen is de verkeersbelasting op het oude deel van de Nieuwe Nutherweg, de Breinder en Nagelbeek aanzienlijk toegenomen.
Ter hoogte van het viaduct onder de A76 is sprake van (potentiële) verkeersonveiligheid met name voor fietsers als gevolg van verkeerstoename na de openstelling van de BPL en onttrekking van enkele toe- en afritten van en naar de A76. Er zijn wel minder kruisende verkeersbewegingen, maar er is wel sprake van een grotere concentratie van verkeersbewegingen aan de noord- en zuidzijde van het viaduct.
Naast de noodzaak om het gebied Hegge-Nagelbeek-(Nieuwe) Nutherweg vanwege de verkeersveiligheid en verkeerscapaciteit aan te pakken, is er in het gebied van oudsher sprake van wateroverlast. De extreme regenval in augustus 2014 was voor de voormalige gemeente Schinnen aanleiding om diverse maatregelen in het landelijk gebied ter hand te nemen; al dan niet in samenwerking met het Waterschap. Binnen het stroomgebied van de Breinderwaterloop zijn meerdere overlast beperkende maatregelen uitgevoerd en nog in voorbereiding.
Reeds lang wordt onderkend dat al deze maatregelen nog niet voldoende zijn om de overlast ter hoogte van het viaduct onder de A76 succesvol te beperken. Hier dienen nog aanvullende maatregelen getroffen worden, zoals:
• Een robuuste afvoerleiding naar de Breinderwaterloop
• Regenwaterbuffer tussen Breinder en spoorlijn (achter Kom en Zie)
Inzoomend op Hegge en Nagelbeek kunnen we stellen dat de problematiek die hier speelt in hoofdzaak drieërlei is (Verkeer, Water en Wegen) en integraal is opgepakt met een verbreding voor de verdere uitwerking naar Groen, Klimaatadaptatie en mogelijk recreatief medegebruik van de te realiseren buffer.
Met dit project willen we integraal de verkeersveiligheid voor de fietser en voetganger beter waarborgen en tevens de doorstroming op deze voor Schinnen belangrijke invalsweg maatgevend verbeteren en tevens de wateroverlast ter plaatse verder beperken, regenwater zoveel mogelijk afkoppelen en bijdragen aan de beperking van de wateroverlast aan de verder benedenstroom in het gemengd stelsel gelegen Oude Markt.
De kostenindicatie op basis van het voorlopig schetsontwerp waarop een technische optimalisatie is doorgevoerd voor de waterproblematiek sluit op een bedrag van € 1.475 (prijspeil december 2020). Rekening houdende met de sterke inflatie en prijsstijgingen in de GWW-sector moet dit bedrag gecorrigeerd worden naar circa € 1,9 miljoen. De kostenstijging kan worden gedekt door inzet van het krediet ad € 4 miljoen dat de raad bij het vaststellen van de eerste burap 2022 beschikbaar heeft gesteld voor de prijsstijgingen.
De beschikbare financiële middelen die reeds beschikbaar gesteld zijn voor het project door de voormalige gemeente Schinnen, de toegezegde financiële bijdrage van de Provincie en nog aan de raad voor te leggen reallocatie van investeringskredieten binnen het stroomgebied van de Breinderwaterloop zijn daarnaast ontoereikend. Het resterende tekort bedraagt nog € 675.000. Bekeken dient te worden welk deel van de meerkosten betrekking heeft op rioleringen. Dat deel kan worden bekostigd door de rioolheffing.
3. Continueren van bestaande vormen van burgerparticipatie en opstart aantal pilots
In de komende jaren continueren wij de burgerinitiatief- en de duurzaamheidstafel, waarbij burgers zelf initiatieven op het vlak van actieve burgerinitiatieven en innoverende duurzaamheidsprojecten kunnen subsidiëren. Wij stellen wij voor om hiervoor € 100.000 beschikbaar te stellen. De afschrijvingslasten worden gedekt door een aanwending van de geclaimde reserve (via een aanvulling vanuit de reserve nog te bestemmen).
4. Ontwikkelen gebiedsgericht werken
Wij willen de komende jaren de vitaliteit van onze kernen onderzoeken en samen met de burgers bekijken welke langetermijnstrategie gevolgd dient te worden. Wij willen een traject opstarten om dorpsplannen op te stellen, waarin aangegeven wordt waar behoefte aan is (mede data gedreven) en welke prioriteiten gesteld moeten worden. Hiervoor wordt een werkbudget van € 100.000 ter beschikking gesteld. De afschrijvingslasten worden gedekt door een aanwending van de geclaimde reserve (via een aanvulling vanuit de reserve nog te bestemmen).
5. Vernieuwen communicatiestijl
De komende twee jaar gaan wij aan de slag met het vernieuwen van onze communicatie. Hiervoor stellen wij een plan van aanpak op waarbij de huidige wijzen van communiceren kritisch bekeken worden en niet meer als vanzelfsprekend worden beschouwd. Daarna onderzoeken wij welke nieuwe communicatiewijzen ingezet kunnen worden en passen bij Beekdaelen. Dit leidt tot een nieuw en toekomstbestendig communicatiebeleid. Hiervoor maken wij gebruik van een eenmalig budget van € 50.000. De afschrijvingslasten worden gedekt door een aanwending van de geclaimde reserve (via een aanvulling vanuit de reserve nog te bestemmen).
6. Opstellen eigen lokale economische visie
In samenspraak met de ondernemers in Beekdaelen gaan wij een eigen lokale economische visie opstellen, waarin we zelfbewuste keuzes maken over welke soort bedrijvigheid in welk gebied gewenst is (bv de bedrijventerreinen). Voor het maken van een economische analyse stellen wij € 50.000 ter beschikking. De afschrijvingslasten worden gedekt door een aanwending van de geclaimde reserve (via een aanvulling vanuit de reserve nog te bestemmen).
7. Continueren huidig beleid inzake het aanpakken van de Awacs-problematiek
Wij willen het huidige beleid van de gemeente Beekdaelen inzake het aanpakken van de AWACS-problematiek continueren. In dit verband moet bij het rijk blijvend aangedrongen worden op reductie van uitstoot en geluidoverlast en op een spoedige afhandeling van het leefbaarheidsfonds. Daarnaast willen we invloed uitoefenen op het rijk om stevige grenzen te stellen aan nieuwe toestellen en systemen die in de toekomst kunnen worden ingezet. Hiervoor wordt € 20.000 beschikbaar gesteld via een aanwending van de geclaimde reserve (via een aanvulling vanuit de reserve nog te bestemmen).
8. Woonwijzerwinkel en onderzoek van de inzet van energiecoaches en andere middelen
Wij willen inzetten op minder energiegebruik in Beekdaelen. We gaan de woonwijzerwinkel en het belang van isolatie breed onder de aandacht te brengen en meer in te zetten op energiecoaches. We stellen hiervoor € 200.000 ter beschikking. De afschrijvingslasten worden gedekt door een aanwending van de geclaimde reserve (via een aanvulling vanuit de reserve nog te bestemmen).
9. Invoering rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf verslagjaar 2023 moeten gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen een rechtmatigheidsverantwoording opnemen in de jaarrekening. Hiermee leggen zij verantwoording af over de naleving van de regels voor het financiële reilen en zeilen in de organisatie. Bijvoorbeeld over naleving van de voorwaarden voor subsidies en Europese aanbestedingen of van regels met betrekking tot lasten waarvoor geen voorafgaande dekking opgenomen was in de begroting. voor de invoering willen we een krediet beschikbaar stellen van € 35.000.
10. Ontwerpkosten school middengebied Beekdaelen
Met schoolbesturen wordt gesproken over het samenvoegen van een aantal schoolgebouwen in Bingelrade, Jabeek, Merkelbeek en Doenrade tot één pand op één locatie. Naar aanleiding van deze gesprekken wordt vervolgens samen met een architect een ontwerp gemaakt voor het nieuwe schoolgebouw. In 2023 worden deze ontwerpkosten geschat op € 150.000. Op z’n vroegst wordt gestart met de bouw van het nieuwe schoolgebouw medio 2024 (in het ergste geval wordt pas met de bouw gestart in 2025). Om de bouw van de nieuwe school (deels) te kunnen financieren wordt in de jaarschijven 2023 en 2024 een bedrag ten laste van de resultaatbestemming gedoteerd aan een daartoe te vormen bestemmingsreserve "onderwijshuisvesting". De ontwerpkosten worden gedekt door een aanwending van deze reserve.
11. Doorontwikkeling Maatschappelijke dienstverlening
Vanuit de historie van de 3 voormalige gemeenten zijn in de gemeente Beekdaelen 3 partijen actief ten behoeve van de uitvoering van Maatschappelijke Dienstverlening, te weten CMWW, MIK&PIW Groep en Meander. Deze partijen hebben een samenwerking onder de gezamenlijk naam, namelijk Grib (Groeien in Beekdaelen). Tot op heden is de samenwerking laagdrempelig.
Maatschappelijke Dienstverlening heeft een spilfunctie binnen het Sociaal Domein met het oog op preventie, versterken van eigen kracht en het inzetten van lichtere zorg vanuit een voorliggende voorziening. Derhalve hebben wij nadrukkelijk de behoefte om op dit gebied meer de regie te nemen en kaders te stellen dan zoals thans het geval is.
De beoogde doorontwikkeling, samen met de vernieuwde Toegang Sociaal Domein en de evaluatie van de pilot dorpscoördinator, zijn essentiële bouwstenen om in te kunnen zetten op integraal en preventief werken en een stevig fundament binnen ons Sociaal Domein vanaf 2024.
Om dit te kunnen bewerkstelligen is een éénmalig een doorontwikkelingsbudget noodzakelijk van € 50.000.
12. Maatregelen energiecrisis
In deze begroting wordt de raad voorgesteld een noodfonds energiecrisis te vormen voor een bedrag van € 450.000. Die middelen komen uit het bedrag dat nog resteert op de reserve corona. De gemeente is druk doende maatregelen te inventariseren die de effecten van de energiecrisis voor burgers en voor verenigingen verzachten. De kosten van die maatregelen kunnen uit het noodfonds kunnen worden bekostigd
13. Levensduur verlengend onderhoud wegen
Zoals in het integraal beleidsplan openbare ruimte aangegeven wordt een deel van het groot onderhoud geactiveerd aangezien dat onderhoud tot gevolg heeft dat de levensduur van de wegen worden verlengd. Voor het jaar 2023 gaat het om een bedrag van 1,2 miljoen euro. De kapitaallasten die dit tot gevolg heeft zijn al verwerkt in de begroting 2023.