Tabel risicoparagraaf |
|
Nr. |
Risico |
Risicobeschrijving |
Was |
Wordt |
Mutatie |
Formule (risico*kans)*1 = (incidenteel) (risico*kans)*3 = (structureel) |
Toelichting |
|
1 |
Nadeelcompensatie regeling projecten |
Door de huidige financiële situatie n.a.v. de nasleep van de corona pandemie, de huidige oorlog en recente jurisprudentie is de kans aanwezig dat steeds meer ondernemers zich gaan melden en een beroep doen op nadeel compensatie. Zowel bij reguliere onderhoudswerken als reconstructies in de openbare ruimte.
In het geval dat een aanvraag positief wordt beschikt zullen de financiële consequenties via de reguliere burap met uw raad worden gedeeld. |
80.000 |
80.000 |
- |
(100.000*80%)*1 |
Wij schatten in dat de kans of de impact niet wezenlijk afwijken ten opzichte van de inschatting die is gegeven in de jaarrekening 2022. |
|
2 |
Laagconjunctuur en renteontwikkeling |
Een daling van de conjunctuur brengt risico's mee voor Beekdaelen, doordat onder meer de bedrijvigheid afneemt, werkloosheid stijgt met als gevolg daling van inkomsten voor de gemeente dalen en grotere (financiële) druk, waardoor de gemeentelijke doelstellingen onvoldoende worden gerealiseerd. Ook speelt het risico op een stijging van de rente bij het afsluiten van leningen. |
1.200.000 |
828.000 |
372.000 |
(345.000*80%)*3 |
Een stijging van 0,5% van de kapitaalmarktrente leidt tot een stijging van de rentelasten met ongeveer 345.000 euro. De kans wordt ingeschat op 80% |
|
3 |
Open einderegelingen |
Op het gebied van de sociale zekerheid zoals bijstandsuitkeringen, bijzondere bijstand en uitkeringen als gevolg van de Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdzorg loopt de gemeente Beekdaelen het risico dat in verband met de open einderegelingen de ontvangen rijksbijdragen onvoldoende zijn. Indien tekorten ontstaan zal de gemeente uit eigen middelen moeten bijpassen. Tevens toepasbaar op andere domeinen. |
567.000 |
567.000 |
- |
(378.000*50%)*3 |
Het totale bedrag dat is gemoeid met de open einderegelingen bedraagt ruim 25 miljoen euro. Indien de regelingen, bovenop de reguliere index, voor de helft stijgen met 3% is daar een bedrag mee gemoeid van 378 duizend euro. Wij achten de kans dat zich dat voordoet 50%. |
|
4 |
Gegevensbescherming |
Het risico dat de gemeente Beekdaelen de regels voor gegevensbescherming overtreedt. In dit geval kan de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente een last onder dwangsom opleggen. Of het risico op het verlies van gegevens, uitval van ICT, of het door onbevoegden kennisnemen of manipuleren van bepaalde informatie, welke ernstige gevolgen kan hebben voor de bedrijfsvoering, maar ook kan leiden tot imagoschade. |
360.000 |
360.000 |
- |
(3.600.000*10%)*1 |
De omvang van de dwangsom die door de Autoriteit Persoonsgegevens aan gemeenten maximaal wordt opgelegd bedraagt 4% van de jaaromzet. Voor Beekdaelen betekent dat een bedrag van € 3,6 miljoen euro. De kans dat het zich voordoet is relatief klein (10%). |
|
5 |
WMO |
Het risico op een financieel nadeel voor de gemeente met betrekking tot de eigen bijdrage. |
22.500 |
22.500 |
- |
(15.000*50%)*1 |
Het totale bedrag aan geraamde eigen bijdrage is 300 duizend euro. De kans dat die eigen bijdrage 5% lager wordt dan geraamd schatten wij in op 50%. |
|
6 |
Aanpassingsvermogen |
De vorming van de nieuwe organisatie vereist aanpassingsvermogen en veranderbereidheid. Indien deze onvoldoende aanwezig zijn loopt de gemeente risico dat doelstellingen onvoldoende worden behaald. Een logisch gevolg van de recente fusie is dat processen en systemen nog onvoldoende zijn ingericht, wat risico's kan opleveren voor de gemeente. |
280.000 |
140.000 |
140.000 |
(2.800.000*5%)*1 |
De eenmalige kosten die worden gevraagd in het ontwikkelplan bedragen 2,8 miljoen euro. We schatten de kans 5% dat het bedrag wordt overschreden. |
|
7 |
Inkoop en aanbesteding |
Het risico dat de gemeente Beekdaelen loopt op inkoop- en aanbestedingstrajecten, omdat vereiste kennis en vaardigheid op dit vlak noodzakelijk is. |
100.000 |
100.000 |
- |
(1.000.000*10%)*1 |
Als de gemeente schadeclaims dient te betalen dan gaat het om grote bedragen. We schatten de impact op 1 miljoen euro. De kans is relatief klein dat een dergelijke claim dient te worden betaald. Het risico schatten wij in op 10%. |
|
8 |
Burgers |
Het risico dat burgers zich onvoldoende gekend en minder dichtbij voelen met de gemeente en er minder aandacht is voor de burger. |
pm |
pm |
- |
n.v.t |
Dit risico is slechts beperkt materieel. Het betreft vooral een imagorisico. |
|
9 |
Informatievoorziening |
Niet beschikbaar zijn en/of onvoldoende effectief gebruik van bestuurs/managementinformatie, waardoor sturing op doelstellingen wordt belemmerd (van bestuurlijk tot operationeel niveau). |
90.000 |
90.000 |
- |
(100.000*30%)*3 |
We schatten in dat met het betreffende risico een bedrag is gemoeid van jaarlijks 100 duizend euro. De kans dat het zich voordoet schatten wij op 30%. |
|
10 |
Vergrijzing medewerkersbestand/ arbeidsmarktkrapte |
Het risico op onvoldoende capaciteit (kennis en omvang) in huis voor uitvoering van de taken over 5 tot 6 jaar als gevolg van de vergrijzing van het medewerkersbestand, mede in relatie tot de arbeidsmarktkrapte. |
77.700 |
77.700 |
- |
(111.000*70%)*1 |
Wij schatten in dat de kans of de impact niet wezenlijk afwijken ten opzichte van de inschatting die is gegeven in de jaarrekening 2022. |
|
11 |
Verbonden partijen |
Het risico dat participatie in verbonden partijen niet alleen voordelen oplevert, maar ook financiële en bestuurlijke risico’s en onvoldoende grip op verbonden partijen. |
166.485 |
166.485 |
- |
(332.970*50%)*1 |
De totale gemeentelijke bijdrage aan verbonden partijen bedraagt 22,2 miljoen euro. Wij schatten de kans 50% dat die bijdragen bij de helft van de verbonden partijen 3% hoger uitvalt. |
|
12 |
Klimaat |
Het risico op een toename in diverse kosten ten gevolge van de klimaat crisis die niet inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Bijvoorbeeld: droogtegevoelige gebieden wat leidt tot schade aan wegen, stikstofcrisis, PFAS, CO2 uitstoot. |
pm |
pm |
- |
n.v.t |
Zoals het risico al beschrijft zijn deze kosten niet inzichtelijk te maken. |
|
13 |
Illegale dumpingen |
Het risico en de daarbij behorende (opruim- en sanerings-) kosten van illegaal gedumpte partijen drugs- en asbesthoudend afval. |
60.750 |
60.750 |
- |
(22.500*90%)*3 |
De afgelopen jaren is sprake van een stijging van de kosten wegens afvaldumpingen. Het gemiddelde bedrag over de afgelopen jaren bedraagt 40,9 duizend euro. Wegens de stijgende tendens wordt het bedrag van de impact ingeschat op 50,0 duizend euro. In de begroting is 27,5 duizend euro geraamd waardoor nog een bedrag van 22,5 duizend euro als risico resteert. We schatten in dat de kans op dit structurele risico 90% bedraagt. |
|
14 |
Ondermijning |
Aanpak op ondermijning kan risico's opleveren doordat dit leidt tot hogere kosten. |
pm |
pm |
- |
n.v.t |
Dit risico kan niet worden gekwantificeerd. |
|
15 |
Taakstellingen |
Het risico dat taakstellingen die in de begroting zijn opgenomen niet of niet helemaal worden gerealiseerd. |
138.000 |
138.000 |
- |
(230.000*20%)*3 |
In de begroting is voor een bedrag van 230 duizend euro aan taakstellingen opgenomen. Uitgaande van een kans van 20% dat die taakstellingen niet worden ingevuld bedraagt het bedrag van het risico 318 duizend euro. |
|
16 |
Prijsstijgingen |
Het risico dat de hoge indexeringen bij structurele infrastructurele werken en op het sociale domein aanhouden en werken hoger worden aanbesteed. |
200.000 |
580.000 |
-380.000 |
Schatting |
De inschatting is dat de prijsstijgingen deels kunnen worden opgevangen binnen de huidige beschikbare budgetten. Het geschatte totale restrisico bedraagt 580.000 euro. |
|
17 |
Prijsstijging eenmalige projecten |
Het risico dat de gevormde buffer voor de prijsstijging van eenmalige infrastructurele werken (projecten) niet toereikend is. |
240.000 |
- |
240.000 |
nvt |
Voor de prijsstijgingen is een buffer gevormd van 6 miljoen euro. Hiervan resteert een bedrag van 4,1 miljoen euro. Geschat wordt dat de kans nihil is dat de buffer niet toereikend is. |
|
18 |
Energiekosten |
Het risico dat het bedrag dat nu als eenmalig hogere energiekosten is opgenomen structureel doorzet. |
240.000 |
120.000 |
120.000 |
((2.000.000*10%)*20%)*3 |
De eenmalige meerkosten agv de stijging van de energiekosten bedraagt 2 miljoen euro. We achten de kans 20% dat deze kosten voor 10% structureel doorwerken. |
|
19 |
Risico's Nuinhofwijk |
Het risico dat de gemeentelijke kosten voor de Nuinhofwijk hoger uitvallen dan vooraf gedacht |
375.000 |
375.000 |
- |
(750.000*50%)*1 |
Ingeschat wordt dat de kans 50% is dat het tekort op het poject 750.000 of meer bedraagt. |
|
20 |
Extra bijdrage zorgaanbieder |
Het risico dat de gemeente een financiele impuls dient te geven in de exploitatie van een zorgaanbieder |
pm |
pm |
pm |
pm |
Dit risico kan niet worden gekwantificeerd. |
|
21 |
Risico op financiele tekorten |
Het risico dat tekorten in de gemeentebegroting niet tijdig worden opgelost |
- |
300.000 |
-300.000 |
(1000.0000*30%)*1 |
Ingeschat wordt dat de kans 30% is op een tekort van € 1 miljoen dat niet meteen is opgelost. |
|
22 |
Uitstel doordecentralisatie beschermd wonen |
Door de val van het kabinet is de besluitvorming omtrent de doordecentralisatie beschermd wonen doorgeschoven naar het nieuwe kabinet. |
- |
170.600 |
-170.600 |
(853.000*20%)*1 |
Mocht de invoering van de nieuwe regeling per 1 januari 2025 niet haalbaar zijn (maar wel per 1 januari 2026) dan leidt dit voor onze gemeente tot een financieel nadeel van in totaal € 853.000 over de periode 2025-2027. |Ingeschat wordt dat de kans 20% bedraagt dat het risico zich voordoet. |
|
|
TOTAAL |
|
4.197.435 |
4.176.035 |
21.400 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1,01 |
|
|
|
|